Bylejakość to coś, na co w czasach konkurencyjnego rynku nie można sobie pozwolić. Agencji eventowych jest dużo i mimo nasycenia branży ciągle powstają nowe. Dlatego im szybciej zadbamy o wizerunek naszej firmy tym lepiej na tym wyjdziemy. Niestety sztuka polega na tym, aby wizerunek agencji eventowej, czyli obraz w głowach ludzi, był jak najbardziej zgodny z wyobrażeniem jej docelowej tożsamości, czyli z tym, jak chcemy, aby nas widziano. Tożsamość, jako zaplanowany idealny wizerunek firmy, wynikać powinna ze strategii rynkowej i strategii biznesowej. Musi z nimi być spójny, aby realizował te same cele, wobec tej samej grupy odbiorców.

Wizerunek agencji eventowej

Przypomnijmy: czemu wizerunek firmy jest taki ważny? Ponieważ ma bardzo silny wpływ na efektywność działań. Marka to umiejętność wykorzystania wizerunku do realizacji celów biznesowych. Marka to większa sprzedaż, marka to wyższe marże, marka to potencjał rozszerzania i rozwoju.

Agencje działające na rynku w warunkach konkurencji, mają do dyspozycji wiele form promocji. Dziś chciałabym zachęcić Was do zainwestowanie w działania Public Relations.

Cegłą w wizerunek

Jak zrozumieć istotę Public Relations?  Oto przykład z historii P.T.Barnuma, którego uważa się za pioniera Public Relations w Ameryce:

„Pewnego razu przed swoim muzeum osobowości w Nowym Jorku, Barnum ustawił cegły na czterech rogach ulicy. Co 15 minut pewien mężczyzna wychodził z budynku z cegłą w ręce i przechodził na przeciwległy róg ulicy oraz wymieniał cegłę z tego rogu na tę, którą miał w ręce. Następnie zabierał wymienioną cegłę, przechodził do przeciwległego rogu i dokonywał tej samej czynności. To samo robił z pozostałymi cegłami. Kiedy skończył, zabierał pozostałą, jedną cegłę i wracał do muzeum, a za nim podążał tłum ciekawskich, którzy płacili za wstęp i wchodzili do budynku, pragnąc dowiedzieć się, dlaczego zamieniał cegły.”

Barnum zamieniał te cegły, aby zmusić ciekawskich do zapłacenia za bilet wstępu i wejścia do budynku. Nie było żadnego innego powodu. Barnum używał wielu podobnych technik. Rozumiał kilka podstawowych cech natury ludzkiej i wiedział jak zainteresować ludzi i media towarem, usługą czy wydarzeniem.

Barnum rozumiał, że:

  • ludzi intrygują rzeczy niezwykłe
  • opinia przekazywana z ust do ust nic nie kosztuje, ale jest skuteczniejsza niż najlepsza reklama
  • ludzie mają poczucie humoru i mogą być tolerancyjni, o ile sytuacja zostanie odpowiednio zaaranżowana
  • ludzie lubią zabawy i często sami biorą udział w zabawie

 

Unikalny wizerunek agencji eventowej

Każda Agencja ma swoją indywidualną, odróżniająca od konkurentów tożsamość – tożsamość rozumianą znacznie szerzej niż tylko nazwa, logo czy tablica firmowa. Pojęcie to w równym stopniu należy wiązać z treścią i formą działań, które odróżniają firmę od konkurencji. To jak firma „wygląda”, co mówi o samej sobie, czy i jakie akcje podejmuje, jak reaguje na niespodziewane i kryzysowe sytuacje, czy udziela się w społeczności lokalnej, równie duże znacznie jak się reklamuje.

Swoją tożsamość firma komunikuje dostawcom, klientom, konkurentom, lokalnej społeczności (całemu otoczeniu firmy) za pośrednictwem różnych, wysyłanych sygnałów. Nazwa firmy, logo, opakowania produktów, reklamy, materiały informacyjne o firmie i o produktach czy strona internetowa – to wszystko tworzy wizerunek firmy. Firmy, które w swoich działaniach konsekwentnie pracują nad kształtowaniem swojego wizerunku wyraźnie odróżniają się od konkurentów. Dzieje się tak, dlatego, że poczynając od nazwy i logo, poprzez wszystkie materiały stosowane przez te firmy, wszystko realizowane jest wedle ściśle zdefiniowanego scenariusza.

Jak wykorzystać wizerunek Agencji Eventowej? 

Wizerunek Agencji to sposób, w jaki postrzegana jest ona przez otoczenie. To wyobrażenie otoczenia na temat cech wyróżniających daną firmę, jej atrakcyjności. To relacje, jakie powstają z klientami, konkurentami, kontrahentami czy lokalną społecznością. Wizerunek Agencji zawsze porównywany jest do konkurentów. Racjonalnie i obiektywnie możemy mówić o wizerunku dopiero wówczas, gdy daną firmę będziemy mogli porównać z innymi. Inaczej mówiąc, wizerunek Agencji można zdefiniować, jako opinię otoczenia w kontekście konkurentów, opartą o dotychczasowe doświadczenia w kontaktach z daną firmą. Celem budowania wizerunku jest tworzenie pozytywnych i trwałych relacji z otoczeniem.

Silny, konsekwentny i spójny wizerunek firmy wykorzystywany jest przez uznane firmy we wspieraniu działań przedsiębiorstw. Wizerunek firmy jest podstawą budowania przewagi konkurencyjnej nad innymi. Oferty firm o dobrej reputacji są chętniej kupowane, a co za tym idzie ich przychody są stabilniejsze. Dobry wizerunek firmy ma niewątpliwy wpływ na pozyskiwanie najlepszych zasobów. Do pracy w szanowanych firmach chętniej zgłaszają się odpowiednio zmotywowani, lepiej wykształceni i bardziej kompetentni pracownicy. Łatwiej jest pozyskać odpowiednich specjalistów.

Wizerunek firmy ważny jest także w kontaktach handlowych. Kontrahenci łatwiej godzą się na warunki stawiane przez firmę o uznanej marce i reputacji. Dzięki przychylności klientów (otoczenia) w sytuacji kryzysu w branży, firmy z odpowiednio dobrą reputacją znacznie łagodniej odczują skutki kryzysu. W kategoriach czysto biznesowych dobry wizerunek zwiększa swobodę przy podejmowaniu strategicznych decyzji.

Co możesz zrobić?

Wizerunek zależy od systematycznie realizowanych długoterminowych działań komunikujących tożsamość firmy, dostarczania zorientowanych na potrzeby klientów ofert. Wizerunek zależy również w dużym stopniu zależy od zachowań w sytuacjach potrzeb klientów.

Każda Agencja chce sprzedać swoje produkty. Jest to najbliższym, najłatwiejszym do zaakceptowania celem działania. Jednak życie oferty zaczyna się dopiero po podpisaniu umowy. Rozczarowanie jakością, zawód jaki spotyka klienta podczas obsługi, a co najgorsze – kiepska komunikacja, ignorowanie maili, nie słuchanie tego, co klient mówi i czego oczekuje stanowią faktyczny obszar budowania wizerunku, który często może nas pogrzebać i sprawić, że ten klient już nigdy do nas nie wróci.. Obietnice bez pokrycia, niezgodność deklaracji ze stanem faktyczny, pozostawienie klienta z kłopotem w sytuacji problemu – to odciska bardzo silne piętno na wizerunku Agencji.

Lata pracy

a także nakłady poniesione na komunikację są trwonione przez miesiące, czasami tygodnie, gdy kryzys spotyka na swojej drodze firmę. Nie ma nic gorszego dla klienta, niż wydanie pieniędzy i poczucie bycia naciągniętym lub oszukanym. Co gorsze, istnieją Agencje, które po podpisaniu umowy traktują klienta jak zło konieczne, a to najprostsza droga to zrujnowania reputacji na rynku.

Odbudować wizerunek Agencji jest zdecydowanie trudniej i wymaga sporo nakładów finansowych, w porównaniu z czasem i środkami przeznaczonymi na jego lansowanie. Pamiętajcie wizerunek Agencji nie jest dany na zawsze – marką trzeba umieć być.

Eventowa Blogerka

PsI. Jeśli wierzysz z moje zdolności PR’owe, podoba Ci się to co robię i chciałbyś abym doradziła Tobie w działaniach PR’owych – napisz – chętnie podejmę wyzwanie! aga@eventowablogerka.pl.

PsII. W czerwcu planuję zorganizować dla czytelników bloga szkolenie eventowo – pr’owe. Będę na łamach bloga informować kiedy, co i jak.

PsIII.Jeśli jeszcze nie zajrzałeś do najnowszych podcastów – to zachęcam – bo warto. Link do wywiadu o temabuildingach o tutaj.

JOIN THE DISCUSSION

Comments

  • Test Design 4 maja 2017 at 21:55

    Brawo Aga. Trafiony artykuł!

    Reply
    • Agnieszka 7 maja 2017 at 23:49

      Dziękuję! Miło to słyszeć! 🙂

      Reply
  • Joanna 16 maja 2017 at 14:32

    Szkolenie eventowo-PR’owe – brzmi kusząco 🙂

    Reply