3 kwietnia br. Stany Zjednoczone ustanowiły nowy dzienny rekord liczby szczepień: w 24 godziny podano ponad 4,08 mln dawek preparatu. W pełni zaszczepionych jest już 77 milionów Amerykanów to 23 proc. populacji. Codziennie ta liczba rośnie a wraz z nią nadzieje na szybkie ożywienie gospodarki i wznowienie podróży. Już teraz według badań Travel Technology Association, aż 80 proc. dorosłych Amerykanów deklaruje chęć wyjazdu turystycznego w 2021, z czego 64 proc. wskazuje na podróż lotniczą, a 88 proc. z użyciem samochodu. 62 proc. konsumentów amerykańskich planuje skorzystać z usług biura podróży. (źródło: Travel Technology Association)
To dobry znak, zatem do wielkiego come back szykuje się zarówno branża turystyczna, jak i przemysł spotkań. Dobitnie to widać w wynikach ostatnich badań przeprowadzanych przez stowarzyszenia branżowe czy firmy konsultingowe. Wiemy, iż 79 proc. członków Global Business Travel Association (GBTA) zadeklarowało, iż po otrzymaniu szczepionki z ochotą i bez poczucia zagrożenia powróci do organizacji spotkań i podróży biznesowych.
Z kolei światowa branża z wielką nadzieją czeka na stacjonarną jubileuszową 10. edycję targów IMEX America, które planowane są w Las Vegas w dn. 9-11 listopada 2021. Przypomnę, iż 9. edycja targów IMEX America (2019), osiągnęła rekordową liczbę spotkań biznesowych – 76 tysięcy, a na targach zaprezentowało się 3.500 wystawców ze 155 krajów i uczestniczyło 13.500 osób, w tym prawie 3.500 Hosted Buyers.
Szykując się na spotkanie z amerykańskimi klientami warto uzbroić się w wiedzę, która pozwoli lepiej zaprezentować naszą ofertę. W tym celu niezwykle pomocny będzie opublikowany w dn. 15 kwietnia 2021 przez Northstar Meeting Group raport pt.: Frist Look Reserch: Site-Selecton Priorites 2021 and Beyond, którego celem było zbadanie wpływu Covid-19 na decyzje planistów spotkań i wydarzeń dotyczące wyboru lokalizacji na 2021 rok i kolejne lata.
Raport szczegółowo opisuje, w jaki sposób globalna pandemia i inne znaczące wyzwania w 2020 roku wpłynęły na decyzje amerykańskich planistów dotyczące tego, gdzie będą organizować przyszłe spotkania. Badanie zostało przeprowadzone online w dniach 3-18 marca br. i finalnie udział w nim wzięło 603 profesjonalistów zajmujących się planowaniem spotkań korporacyjnych, stowarzyszeniowych, motywacyjnych z Ameryki Północnej.
Aż 81 procent planistów biorących udział w badaniu potwierdziło, że ich podejście zmieniło się w wyniku pandemii Covid-19, ale najważniejszy czynnik decydujący o wyborze miejsca ma z nią niewiele wspólnego. Nadal najważniejszym czynnikiem wyboru pozostaje: renoma – dobry wizerunek miejsca docelowego. Promocja destynacji to jedno z kluczowych zadań biur marketingu miejsc – convention bureaux. Wizerunku i zaufania do miejsca nie zbuduje się jedną akcją promocyjną, to świadomie zaplanowane i kompleksowe wieloletnie działanie oraz praca środowiska politycznego, biznesowego i naukowego danej destynacji.
Przystępność cenowa choć zawsze jest kluczowym czynnikiem to zajmuje drugie miejsce wśród priorytetów. Wiele organizacji walczy o odzyskanie rentowności po roku trudności gospodarczych i przygląda się każdemu wydanemu dolarowi.
Jako kolejne ważne kryteria wyboru wskazane są pogoda i dobra infrastruktura techniczna do organizacji wydarzeń hybrydowych, która stawiana jest wyżej aniżeli kapitał intelektualny miejsca docelowego oraz lokalny potencjał uczestników.
źródło: Northstar Meeting Group raport pt.: Frist Look Reserch: Site-Selecton Priorites 2021 and Beyond.
Chociaż pandemia Covid-19 jest głównym czynnikiem zmiany to wyzwania społeczno-polityczne, w tym protesty przeciwko nierówności rasowej i zamieszki w Waszyngtonie, również wpłynęły na decyzje organizatorów. 37 proc. bierze pod uwagę czynniki związane z niedawnymi niepokojami społecznymi. Większość unika miast o wysokim wskaźniku przestępczości, a także miejsc niedawnych zamieszek. Jeden na dziesięciu twierdzi, że nie spotka się w stolicach stanów.
Na ich decyzje zakupowe mają wpływ również przekonania polityczne, które utrwaliły niedawne wybory na fotel prezydenta. 36 proc. planistów będzie uniknąć miast postrzeganych jako skrajnie prawicowe (36 proc.), z kolei druga grupa będzie stronić od miast, które są skrajnie lewicowe (33 proc.). Kilku respondentów podkreśliło znaczenie inkluzywności, potwierdzając, że szukając miejsca docelowego kierują się ideą DEI – Diversity, Equity & Inclusion (różnorodność, równość i integracja).
Aż 94 proc. planistów deklaruje, iż przy wyborze miejsc docelowych na przyszłe wydarzenia bierze pod uwagę stanowe i lokalne wytyczne związane z sytuacją pandemiczną. Większość respondentów zamiast liberalnej polityki bezpieczeństwa woli miejsca, w których obowiązują surowe zasady bezpieczeństwa zdrowotnego. Takie jak nakaz noszenia masek i limit ilości uczestników zgromadzeń.
Znaczna część planistów zwraca uwagę na protokoły bezpieczeństwa w hotelach oraz certyfikat GBAC Star przyznawany przez Global Biorisk Advisory Council. Co ciekawe niewielu respondentów zakłada, że hotele lub centra konferencyjne w swojej ofercie będą posiadać testy na Covid-19. To raczej od uczestnika wydarzenia wymagany będzie dowód na zaszczepienie lub okazanie negatywnego wyniku testu wykonanego przed przybyciem na wydarzenie. Wraz z postępem szczepień planiści spodziewają się, że testy będą w ogóle niepotrzebne. Gdy coraz więcej uczestników będzie w pełni zaszczepionych, odporność standa wzrośnie, a zagrożenie wirusem ustąpi.
Wzmożona troska o uczestników wydarzeń jeszcze bardziej jest kluczowa i respektowana przy wizytach inspekcyjnych. Amerykańscy organizatorzy koncentrują swoją uwagę nie tylko na funkcjonalności i dostosowaniu obiektu do nowych warunków sanitarnych. Sprawdzają także statystyki przestępczości, bezpieczeństwo sąsiedztwa, czy obecność policji w regionach. Niektórzy doceniają też opcję wirtualnego zwiedzania, które jest bezpieczne, zaoszczędza czas i pieniądze. To daje możliwość szybkiego otrzymania gotowej oferty w postaci filmów i zdjęć.
Ważnym kryterium wyboru, na który zwrócili uwagę planiści to wcześniej nawiązane osobiste kontakty. Planiści spotkań i wydarzeń wolą pracować z ludźmi, których znają i miejscami, które wcześniej widzieli i lubią. Z punktu widzenia reprezentantów miast kongresowych czy polskich firm DMC kluczowe jest zatem pootrzymywanie kontaktu z zagranicznymi organizatorami. Kontynuacje tych działań mają na celu pobudzenie i odbudowę popytu na spotkania i wydarzenia w Polsce.
Niektórzy planiści zauważyli, że obecnie ważnym czynnikiem też jest karma. Organizatorzy szukają partnerów, którzy potrafią znaleźć elastyczne rozwiązania. Gotowych do przyjęcia punktu widzenia korzystnego dla obu stron i zapewnią, że bezpieczeństwo jest ich priorytetem.
W raporcie przytoczonych jest kilka wypowiedzi z tym związanych:
- „traktujemy priorytetowo miejsca, które pracowały z grupami podczas pandemii a unikamy tych, które tego nie zrobiły”,
- „będę pamiętać miejsca, które były elastyczne w przypadku odwołań i zmian”,
- „pracownicy CVB, którzy teraz nie chcą szukać rozwiązań, nigdy nie będą szanować naszych postępów biznesowych. Jesteśmy gotowi zaryzykować nasz kapitał i zacząć organizować nowe wydarzenia, ale jeśli nie możemy uzyskać pomocy w podstawowych sprawach, to nie możemy powierzyć miastu nowego wydarzenia ”.
Polskie destynacje, działające na ich terenie obiekty konferencyjne, hotele, firmy DMC, PCO, biura convention i podwykonawcy, zaadoptowali się do zmian. Wprowadzają rozwiązania pozwalające na przygotowanie nie tylko bezpiecznych, ale też zaawansowanych technicznie imprez na najwyższym poziomie. Mam nadzieję, że przekonają się o tym nie tylko klienci z Ameryki.
A teraz najważniejsza wiadomość. Mimo ciągłych wyzwań i trudności w długofalowym planowaniu, aż 44 proc. respondentów nie planuje zastępować wydarzeń o charakterze ogólnonarodowym i międzynarodowym mniejszymi spotkaniami regionalnymi. Innymi słowy show must go on!
Kierownik Poland Convention Bureu (POT)
PS. Konkrety Anety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje dla nas Aneta Książek. Kierownik Poland Convention Bureau (POT). Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady z marketingu miejsc w przemyśle spotkań.
Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux (biura marketingu miejsc). Jak sama mówi: inspirują ją cytaty. Są one dobrym wstępem do dalszego wyszukiwania i przetwarzania treści, które publikuje w mediach społecznościowych. a także w pismach branżowych.
Aga Ciesielska / EB: Witam Cię Aneto na łamach bloga Eventowej Blogerki. Cieszę się ogromnie, że zgodziłaś się wpierać przestrzeń internetową branży MICE w tak wartościowe podsumowania. W imieniu branży eventowej – serdecznie Ci dziękujemy!
Ps. Żródło analiz i badań: https://www.northstarmeetingsgroup.com/Planner-Guides/Site-Selection-Priorities-2021-and-Beyond
Ps. A w ostatnim artykule mamy: Jakie koncerty szykują sie na 2021? oraz Szara strefa branży MICE rośnie