fbpx

Kiedyś dużo słyszeliśmy o wyścigu zbrojeń czy eksploracji przestrzeni kosmicznej, a dziś jesteśmy świadkiem wyścigu o życie, którego stawką jest sprawne zaszczepienie populacji szczepionką chroniąca przed Covid-19 oraz reanimacja światowej gospodarki. Stany Zjednoczone przyspieszają w kierunku szczepienia populacji i już przekroczyli 23% szczepień amerykańskiego społeczeństwa. Amerykańskie organizacje meeting plannerowskie publikują raporty dotyczące preferencji zakupowych na kolejne miesiące. Zobacz co z nich wynika Zachęca autorka publikacji Aneta Książek (POT) i autorka cyklu felietonów pt.: KonkretyAnety.

 

USA – szczepienia i chęć wznowienia podróży

3 kwietnia br. Stany Zjednoczone ustanowiły nowy dzienny rekord liczby szczepień: w 24 godziny podano ponad 4,08 mln dawek preparatu. W pełni zaszczepionych jest już 77 milionów Amerykanów to 23 proc. populacji. Codziennie ta liczba rośnie a wraz z nią nadzieje na szybkie ożywienie gospodarki i wznowienie podróży. Już teraz według badań Travel Technology Association, aż 80 proc. dorosłych Amerykanów deklaruje chęć wyjazdu turystycznego w 2021, z czego 64 proc. wskazuje na podróż lotniczą, a 88 proc. z użyciem samochodu. 62 proc. konsumentów amerykańskich planuje skorzystać z usług biura podróży. (źródło: Travel Technology Association)

 

Badania Global Business Travel Association (GBTA)

To dobry znak, zatem do wielkiego come back szykuje się zarówno branża turystyczna, jak i przemysł spotkań. Dobitnie to widać w wynikach ostatnich badań przeprowadzanych przez stowarzyszenia branżowe czy firmy konsultingowe. Wiemy, iż 79 proc. członków Global Business Travel Association (GBTA) zadeklarowało, iż po otrzymaniu szczepionki z ochotą i bez poczucia zagrożenia powróci do organizacji spotkań i podróży biznesowych.

Z kolei światowa branża z wielką nadzieją czeka na stacjonarną jubileuszową 10. edycję targów IMEX America, które planowane są w Las Vegas w dn. 9-11 listopada 2021. Przypomnę, iż 9. edycja targów IMEX America (2019), osiągnęła rekordową liczbę spotkań biznesowych – 76 tysięcy, a na targach zaprezentowało się 3.500 wystawców ze 155 krajów i uczestniczyło 13.500 osób, w tym prawie 3.500 Hosted Buyers.

Raport Northstar Meeting Group

Szykując się na spotkanie z amerykańskimi klientami warto uzbroić się w wiedzę, która pozwoli lepiej zaprezentować naszą ofertę. W tym celu niezwykle pomocny będzie opublikowany w dn. 15 kwietnia 2021 przez Northstar Meeting Group raport pt.: Frist Look Reserch: Site-Selecton Priorites 2021 and Beyond, którego celem było zbadanie wpływu Covid-19 na decyzje planistów spotkań i wydarzeń dotyczące wyboru lokalizacji na 2021 rok i kolejne lata.

Raport szczegółowo opisuje, w jaki sposób globalna pandemia i inne znaczące wyzwania w 2020 roku wpłynęły na decyzje amerykańskich planistów dotyczące tego, gdzie będą organizować przyszłe spotkania. Badanie zostało przeprowadzone online w dniach 3-18 marca br. i finalnie udział w nim wzięło 603 profesjonalistów zajmujących się planowaniem spotkań korporacyjnych, stowarzyszeniowych, motywacyjnych z Ameryki Północnej.

 

Wpływ Covid-19 na decyzje amerykańskich planistów

Aż 81 procent planistów biorących udział w badaniu potwierdziło, że ich podejście zmieniło się w wyniku pandemii Covid-19, ale najważniejszy czynnik decydujący o wyborze miejsca ma z nią niewiele wspólnego. Nadal najważniejszym czynnikiem wyboru pozostaje: renoma – dobry wizerunek miejsca docelowego. Promocja destynacji to jedno z kluczowych zadań biur marketingu miejsc – convention bureaux. Wizerunku i zaufania do miejsca nie zbuduje się jedną akcją promocyjną, to świadomie zaplanowane i kompleksowe wieloletnie działanie oraz praca środowiska politycznego, biznesowego i naukowego danej destynacji.

Przystępność cenowa choć zawsze jest kluczowym czynnikiem to zajmuje drugie miejsce wśród priorytetów. Wiele organizacji walczy o odzyskanie rentowności po roku trudności gospodarczych i przygląda się każdemu wydanemu dolarowi.

Jako kolejne ważne kryteria wyboru wskazane są pogoda dobra infrastruktura techniczna do organizacji wydarzeń hybrydowych, która stawiana jest wyżej aniżeli kapitał intelektualny miejsca docelowego oraz lokalny potencjał uczestników.

źródło: Northstar Meeting Group raport pt.: Frist Look Reserch: Site-Selecton Priorites 2021 and Beyond.

Chociaż pandemia Covid-19 jest głównym czynnikiem zmiany to wyzwania społeczno-polityczne, w tym protesty przeciwko nierówności rasowej i zamieszki w Waszyngtonie, również wpłynęły na decyzje organizatorów. 37 proc. bierze pod uwagę czynniki związane z niedawnymi niepokojami społecznymi. Większość unika miast o wysokim wskaźniku przestępczości, a także miejsc niedawnych zamieszek. Jeden na dziesięciu twierdzi, że nie spotka się w stolicach stanów.

Na ich decyzje zakupowe mają wpływ również przekonania polityczne, które utrwaliły niedawne wybory na fotel prezydenta. 36 proc. planistów będzie uniknąć miast postrzeganych jako skrajnie prawicowe (36 proc.), z kolei druga grupa będzie stronić od miast, które są skrajnie lewicowe (33 proc.). Kilku respondentów podkreśliło znaczenie inkluzywności, potwierdzając, że szukając miejsca docelowego kierują się ideą DEI – Diversity, Equity & Inclusion (różnorodność, równość i integracja).

 

Bezpieczeństwo vs. decyzje amerykanów

Aż 94 proc. planistów deklaruje, iż przy wyborze miejsc docelowych na przyszłe wydarzenia bierze pod uwagę stanowe i lokalne wytyczne związane z sytuacją pandemiczną. Większość respondentów zamiast liberalnej polityki bezpieczeństwa woli miejsca, w których obowiązują surowe zasady bezpieczeństwa zdrowotnego. Takie jak nakaz noszenia masek i limit ilości uczestników zgromadzeń.

Znaczna część planistów zwraca uwagę na protokoły bezpieczeństwa w hotelach oraz certyfikat GBAC Star przyznawany przez Global Biorisk Advisory Council. Co ciekawe niewielu respondentów zakłada, że hotele lub centra konferencyjne w swojej ofercie będą posiadać testy na Covid-19. To raczej od uczestnika wydarzenia wymagany będzie dowód na zaszczepienie lub okazanie negatywnego wyniku testu wykonanego przed przybyciem na wydarzenie. Wraz z postępem szczepień planiści spodziewają się, że testy będą w ogóle niepotrzebne. Gdy coraz więcej uczestników będzie w pełni zaszczepionych, odporność standa wzrośnie, a zagrożenie wirusem ustąpi.

 

Wzmożona troska o uczestników wydarzeń jeszcze bardziej jest kluczowa i respektowana przy wizytach inspekcyjnych. Amerykańscy organizatorzy koncentrują swoją uwagę nie tylko na funkcjonalności i dostosowaniu obiektu do nowych warunków sanitarnych. Sprawdzają także statystyki przestępczości, bezpieczeństwo sąsiedztwa, czy obecność policji w regionach. Niektórzy doceniają też opcję wirtualnego zwiedzania, które jest bezpieczne, zaoszczędza czas i pieniądze. To daje możliwość szybkiego otrzymania gotowej oferty w postaci filmów i zdjęć.

Karma wraca

Ważnym kryterium wyboru, na który zwrócili uwagę planiści to wcześniej nawiązane osobiste kontakty. Planiści spotkań i wydarzeń wolą pracować z ludźmi, których znają i miejscami, które wcześniej widzieli i lubią. Z punktu widzenia reprezentantów miast kongresowych czy polskich firm DMC kluczowe jest zatem pootrzymywanie kontaktu z zagranicznymi organizatorami. Kontynuacje tych działań mają na celu pobudzenie i odbudowę popytu na spotkania i wydarzenia w Polsce.

Niektórzy planiści zauważyli, że obecnie ważnym czynnikiem też jest karma.  Organizatorzy szukają partnerów, którzy potrafią znaleźć elastyczne rozwiązania. Gotowych do przyjęcia punktu widzenia korzystnego dla obu stron  i zapewnią, że bezpieczeństwo jest ich priorytetem.

W raporcie przytoczonych jest kilka wypowiedzi z tym związanych:

  • „traktujemy priorytetowo miejsca, które pracowały z grupami podczas pandemii a unikamy tych, które tego nie zrobiły”,
  • będę pamiętać miejsca, które były elastyczne w przypadku odwołań i zmian”,
  • „pracownicy CVB, którzy teraz nie chcą szukać rozwiązań, nigdy nie będą szanować naszych postępów biznesowych. Jesteśmy gotowi zaryzykować nasz kapitał i zacząć organizować nowe wydarzenia, ale jeśli nie możemy uzyskać pomocy w podstawowych sprawach, to nie możemy powierzyć miastu nowego wydarzenia ”.

Zapraszam do Polski!

Polskie destynacje, działające na ich terenie obiekty konferencyjne, hotele, firmy DMC, PCO, biura convention i podwykonawcy, zaadoptowali się do zmian. Wprowadzają rozwiązania pozwalające na przygotowanie nie tylko bezpiecznych, ale też zaawansowanych technicznie imprez na najwyższym poziomie. Mam nadzieję, że przekonają się o tym nie tylko klienci z Ameryki.

A teraz najważniejsza wiadomość. Mimo ciągłych wyzwań i trudności w długofalowym planowaniu, aż 44 proc. respondentów nie planuje zastępować wydarzeń o charakterze ogólnonarodowym i międzynarodowym mniejszymi spotkaniami regionalnymi. Innymi słowy show must go on!

Aneta Książek – #Konkrety Anety

Kierownik Poland Convention Bureu (POT)

PS. Konkrety Anety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje dla nas Aneta Książek. Kierownik Poland Convention Bureau (POT). Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady z marketingu miejsc w przemyśle spotkań.

Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux (biura marketingu miejsc). Jak sama mówi: inspirują ją cytaty. Są one dobrym wstępem do dalszego wyszukiwania i przetwarzania treści, które publikuje w mediach społecznościowych. a także w pismach branżowych.

Aga Ciesielska / EB: Witam Cię Aneto na łamach bloga Eventowej Blogerki. Cieszę się ogromnie, że zgodziłaś się wpierać przestrzeń internetową branży MICE w tak wartościowe podsumowania. W imieniu branży eventowej – serdecznie Ci dziękujemy!

Ps. Żródło analiz i badań: https://www.northstarmeetingsgroup.com/Planner-Guides/Site-Selection-Priorities-2021-and-Beyond

Ps. A w ostatnim artykule mamy: Jakie koncerty szykują sie na 2021? oraz Szara strefa branży MICE rośnie 

JOIN THE DISCUSSION