fbpx

Dokąd zmierza branża spotkań i w jakiej grze strategicznej dziś bierzemy udział? Gdzie czają się pułapki? Jak sobie radzić w czasach ogromnej konkurencji? Czego oczekuje klient – korporat? Gdzie kryje się sedno dobrych realizacji ? Oto niepokojące trendy w przemyśle spotkań u progu 2015 roku…

Trendy w przemyśle spotkań

W ostatnim czasie miałam przyjemność rozmawiać z kilkoma ludźmi z branży spotkań. Są to ludzie związani z agencjami eventowymi, podwykonawcy, hotelarze, a także inni uczestnicy rynku mice. Podczas tych rozmów pojawiło się kilka wątków, które pokrywają się z moimi obserwacjami – i dziś chciałabym właśnie tym się z Tobą podzielić. Oczywiście pewnie jest tego więcej, i zachęcam do uzupełnieniu w komentarzach poniżej artykułu.

Teza nr #1. Korporacje zamawiają eventy samodzielnie.  

Skończyło się Eldorado. Korporacje dojrzały w swojej ewolucji. Rozpisują przetarg na Konferencję. Wysyłają do 10 agencji prośby o oferty na za tydzień. W tydzień otrzymują po 3 propozycje miejsca, które może wpaść w gusta klienta. Klient siada w zaciszu swojej sali konferencyjnej. I wybiera najtańszą ofertę. W kolejnym kroku dzwoni do hotelu najtańszej oferty i prosi o kontrofertę. Hotel wysyła dobrą ofertę. Zlecenie, zaliczka, trzast-prast – i po przetargu. Dla prostych zadań – Agencjom dziękujemy. Agencjo – pora na wyższy poziom współpracy.

Wniosek: osobiście nie mam problemu z tym, że hotele robią to bezpośrednio w korporacjami. Rozumiem to. Szanuję. Zrobiłabym to samo na ich miejscu. Hotel to w sumie prościzna. Jest taki wybór hoteli, że można sobie pozwalać na swobodne dobory miejsca i kategorii. Cieszę się że mi daje się zadania z wyższej półki. Charakter. Koncept. Dodatki „digital”. Efekt WOW. Rola agencji urosła do mianownika Konsultanta i Doradcy a nie zwykłego pośrednika w handlu eventami. Daj nam trendy, nowinki, coś czego nikt nie ma. Słowem przyjmuję na chętnie działania i wyzwania kreatywne, marketingowe, pr’owe w tle. Dla Korporacji to oszczędność czasu, dawka wiedzy i nieograniczone pole manewrów w innowacjach. Dla mnie działanie na rzecz korporacji z mniejszą odpowiedzialnością w tle. Stara zasada win-win (wygrana-wygrana) obowiązuje nadal.

Teza nr #2. Managerowie Gwiazd dogadują się z Korporatami bezpośrednio.

Podobna sytuacja odbywa się na terenie zdobycia znanej gwiazdy na Galę wieczorną. Znowu przetarg: „Droga Agencjo – przedstaw, nam propozycje”. Agencja przedstawia Gwiazdy, Gwiazdeczki, Gwiazdunie. Za tydzień – „Dziękujemy Agencjo – oferta nie wygrała, zapraszamy do kolejnych przetargów w niedalekiej przyszłości”. W banku ofert oficjalnie – znowu nikt nie wygrał. Zaś w tle – Korporacja zrobiła deal’a z Managerem Gwiazd.

Wniosek: Nie pracuję blisko z Managerem Gwiazdy. Jeśli pracuję nie wspominam kto jest klientem, nie mówię jakie są atrakcje dodatkowe i gdzie ma się odbyć koncert. Jeśli wygrywam – podpisuje najpierw umowę, potem dostarczam szczegóły. Nie wzruszają mnie przekonania managera, że Gwiazda nie może występować jeśli nie zna kuluarów w tle. Bzdura. Rekomenduję zamykanie kontraktu na minimum poziomie wiedzy. Dodatkowo dobrze się sprawdzają Pakiety. Gwiazda A + Gwiazda B + Gwiazdeczka C podana jest w jednej kwocie. Ilość wydarzeń z gwiazdami daje mi wydreptane ścieżki rabatowe, po których Korporacje nie dostaną cen okazjonalnych.

Teza nr #3. Duża konkurencja

Polski Rynek Mice wyceniany jest na przez Pana Dr Krzysztofa Celucha na 5,6 miliarda. Fachowcy z branży twierdzą, że ta kwota jest zaniżona. Faktycznie nie opracowano dotychczas wiarygodnych narzędzi, aby się pochylić nad takim raportem. (Metoda obowiązkowej rejestracji wydarzenia dla np. celów ubezpieczeniowych mogłaby dostarczyć takich faktycznie wnikliwych danych). O dużej konkurencji świadczą coraz liczniejsze spotkania branżowe w gronie Meeting Planner, Mice Poland czy SBE. Eventy robią agencje eventowe, marketingowe, pr’owe, czy interaktywne. Dodatkowo wśród nowych realizatorów imprez jest też kilka roczników Studentów UW i Vistuli studiujących Event Management w Warszawie, którzy co roku powiększają grono pasjonatów naszego zawodu. I jeśli nas jest nawet kilkadziesiąt tysięcy w samej Warszawie – to pracujmy nad konsolidacją. Im więcej kompetencji – tym większa szansa na przyciągnięcie wzroku naszego klienta. Otoczenie wśród hotelarstwa też rośnie. Przybywa nam hoteli. Zgodnie z GUS’em na przestrzeni 2008 – 2013 przybyło w Polsce 50% hoteli, i ta tendencja rośnie. Dlatego hotele ze sobą rywalizują. Gdzieś w efekcie przestaje to być rywalizacja – a zaczyna się lobbing.

Wniosek: Jestem za konsolidowaniem i pakietyzowaniem usług, które może kupić Klient. To nasz kształci, daje nowe doświadczenia, rozwija, poszerza horyzonty. Łączmy siły w wyścigu po Wygranie Briefa. Łączmy kompetencje. Łączmy się. Im więcej głów – więcej korzyści dla Klienta. Amen.

Tyle niepokojących trendów jakie wiedzę. Jest ich więcej? Napisz. Chcesz coś dodać, napisz. Będę Ci wdzięczna za każdy komentarz, oraz każdy mail, który mi podeślesz na aga@agaciesielska.pl . Chętnie przedyskutuję, jak Ty to widzisz. Jakie są inne zagrożenia, Napisz, co Cię trapi, drażni, denerwuje. Im więcej wiedzy – tym szersze światopoglądy. Zajrzyj też do porad o fotografii eventowej i do dość fajnego artykułu o biegu z przeszkodami w sprzedaży eventów.  Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia!

Aga

JOIN THE DISCUSSION

Comments

  • walas 5 maja 2015 at 20:20

    ma Pani rację..

    Reply
  • Mar 13 sierpnia 2015 at 16:14

    Witam,
    Nie do końca zgodzę się w kwestii tezy pierwszej. Zdarza się że dostajemy (hotele) zapytania najpierw od kilku agencji a później od firmy. Nie trzeba być Sherlockiem żeby po terminie, liczbie osób i dodatkowych warunkach zorientować się że to to samo zapytanie a w konsekwencji wiemy też dla kogo ma być impreza. Oferowane warunki są zawsze takie same dla wszystkich i nigdy nie wykonywaliśmy ruchów, żeby przejąć organizację eventu nawet jeśli mamy odpowiednie zasoby i doświadczenie.
    Zdarzyło się zupełnie niedawno, że dowiedzieliśmy się o przetargu dla sądu od biura podróży i mimo, że był prosty do zaofertowania nie startowaliśmy sami ponieważ uważamy, że takie działania mają po prostu krótkie nogi.
    Każdą owieczkę można co jakiś czas przystrzyc ale skórę zdziera się tylko raz. może to nieco makabryczne ale prawdziwe.
    Warto wiedzieć, że hotel jest sprzymierzeńcem a nie wrogiem.

    Reply