Nauka dobrych manier dla biznesu, kurs savoir-vivre skierowany do dorosłych z każdej branży, a wszystko już w kilka godzin i to do zrobienia na evencie lub wyjeździe integracyjnym? Organizatorzy przekonują o skuteczności i sensowności tego typu zajęć. Bez wątpienia odpowiednie zachowanie na evencie i w towarzystwie jest nie do przecenienia. Czy warto podjąć ten trud i na czym on w ogóle polega?
Szkolenia z etykiety czy savoir-vivre nie są tak popularne jak sprzedażowe, przemówień publicznych czy pierwszej pomocy. Jednak zainteresowanie tego typu atrakcjami na eventach rośnie. Znajomość savoir-vivre jest absolutną podstawą, jeżeli chcemy odnieść sukces w swoim zawodzie. Przestrzeganie dobrych manier w biznesie jest obowiązkiem każdego, kto prowadzi swoje przedsiębiorstwo, kto jest pracownikiem biurowym w firmie, kto prowadzi swoje działania na pierwszej linii w kontakcie z klientami, kto ma inną funkcję lub stanowisko, które wymaga utrzymywania kontaktów służbowych z innymi ludźmi. Można rzec, iż szkolenia z dobrych manier zaczynają być modne i oby ta moda nigdy nie przeminęła.
Co w programie?
Można na przykład dowiedzieć się, jak grzecznie rozmawiać przez telefon, posiąść umiejętność prawidłowego witania się z przełożonym, dowiedzieć się, komu ustąpić pierwszeństwa w windzie albo jak poprawnie prowadzić biurowy „small talk”. Szkolenie z etykiety biznesu jest idealne dla osób, którym zależy na zdobyciu wiedzy i umiejętności komunikacji w biznesie. W programie: powitania, wizytówki, korespondencja oficjalna (poczta tradycyjna, poczta elektroniczna, SMSy), rozmowy telefoniczne, tytulatura w mowie i piśmie, różnice kulturowe w kontaktach międzynarodowych, komunikacja werbalna i niewerbalna. Precedencja, przywileje gościa, prezenty (stosowne i niestosowne), „jak cię widzą – tak cię piszą” – czyli złe i dobre nawyki, najpopularniejsze faux pas (i jak z nich wybrnąć?). Elementy etykiety dyplomatycznej podczas spotkań międzynarodowych, przywileje VIPa, miejsce przy stole, miejsce w samochodzie, wręczanie prezentów (kwiaty, gadżety firmowe), tematy tabu i tematy neutralne rozmów służbowych. Etykieta ubioru i dużo dużo więcej.
Dla kogo?
Rynek szkoleń z dobrych manier i etykiety nastawiony jest przede wszystkim na ludzi dorosłych, w tym często na pracowników dużych firm. Organizatorzy zgodnie podkreślają, że na tak zwanych szkoleniach otwartych pojawia się wielu indywidualnych klientów. Kim są? Często to kobiety, które pragną nauczyć się zasad prawidłowego ubioru – dress code’u albo które dzięki nauce dobrych manier, chcą osiągnąć zawodowy sukces.
W szkoleniach bardzo często uczestniczą też pracownicy Ministerstwa Finansów, Naczelnego Sądu Administracyjnego czy Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Tego typu zajęcia doceniają również ośrodki kulturalne, jak i przedsiębiorstwa oraz instytucje finansowe, takie jak duże banki. Słuchaczami naszych szkoleń byli do tej pory m. in. urzędnicy, politycy, samorządowcy, ludzie biznesu, nauczyciele, duchowni, hotelarze czy uczestnicy spotkań salonów sztuki.
Szczególną grupą, która korzysta ze szkoleń typu savoir-vivre, są restauratorzy i kelnerzy. Dlaczego? Ponieważ zawód kelnera wykonuje wiele osób, które szukają sposobu na dorobienie, nie wkładając w pracę serca. Dlatego restauracje decydują się nauczyć ich, jak zachowywać się przy gościu, także tym trudnym, w jaki sposób podchodzić do najmłodszych klientów, jak reagować, kiedy osoby przy stoliku głośno się kłócą?
Odpowiedniej ogłady w restauracji uczą się nie tylko kelnerzy, ale też przyszli państwo młodzi. Organizatorzy ślubów mają w tej dziedzinie spore pole do popisu.
Odpowiednie zachowanie przy stole, prawidłowe rozsadzenie gości z uwzględnieniem najważniejszych osób w ceremonii to bardzo ważne kwestie. W takim dniu każdy gość powinien czuć wyjątkowo, dlatego organizatorzy ślubów i wesel, na każdym kroku podkreślają zasady savoir-vivre. Przykład? Uwaga dotycząca zaproszeń, które powinno się wysyłać dużo wcześniej niż miesiąc przed uroczystością. Ślubne i weselne rozterki związane z etykietą są uzasadnione. Prawda jest jednak taka, że wiele osób wątpi w sens korzystania ze szkoleń dotyczących dobrych manier.
Kto nas uczy?
Trenerami na ogół są osoby znane z radia i telewizji, których wiedza poparta jest wieloletnią praktyką i doświadczeniem. Wśród prowadzących szkolenia znajdują się eksperci z zakresu savoir-vivre, protokołu dyplomatycznego, winiarstwa, wystąpień publicznych i pracy z kamerą, eksperci ds. wizerunku oraz językoznawcy. Wybór jest duży. Oczywiście zasad dobrego wychowania, nienagannych manier i etykiety nie jesteśmy w stanie wyuczyć się w ciągu kilku godzin. Na tę wiedzę i umiejętności składa się wiele czynników, jednak taka aktywność podczas eventu z pewnością nie jest jeszcze oklepaną formą integracji i może stanowić wartość dodaną dla naszego klienta, a to jest chyba bardzo mocny argument dla tych jeszcze niezdecydowanych.
Pozdrawiam Was przedświątecznie i zachęcam do udziału w konkursie w wyścigu po bluzę Event Managera o tutaj!