fbpx

IV edycja Konferencji Event Biznes 2017, organizowanej przez Stowarzyszenie Branży Eventowej, dobiegła końca. Co w tym roku wydarzyło się podczas tego branżowego spotkania? Kto pojawił się w roli prelegenta i jakie ważne słowa padły ze sceny?  

Początek Event Biznes 2017 to mocne uderzenie. Adam Sztaba – kompozytor, dyrygent i jego nieprawdopodobne pokłady charyzmy. Osobowość potrafiąca szybko zdyscyplinować wszystkich uczestników konferencji wpatrzonych w swoje telefony. Jego opowieść dotyczyła orkiestry. Mówił o tym, jak dobiera się skład, jakie części ma muzyka, na czym polega rola dyrygenta.

Ta opowieść, była swoistą alegorią do psychologicznych aspektów zarządzania zespołem czy projektem. Z tego wystąpienia można było dowiedzieć się, że dobry dyrygent jest w zaledwie w 30% muzykiem, a w 70% liderem skutecznie zarządzającym zespołem. Adam Sztaba jest stworzonym do tego by być m.in. mówcą motywacyjnym, świetnie się go słucha, a jego pasja bije prosto z serca.


Aleksandra Nitecka, Digital Marketing Manager Play opowiadała o wydarzeniach targowych I tych, na których PLAY miał swoje stoiska targowe. Pokolenie ZET, liczące się grono miłośników usług telefonicznych w przedziale wiekowym 13-24 lata, jest grupą docelową kochającą gry i video. Poświęca na nie, aż 11 godzin tygodniowo.

Właśnie w ten sposób Play buduje doświadczenia i wiedzę marki poprzez bazowanie na bodźcach właśnie z tych obszarów. 14 mln play’owców chętnie przyswaja reklamy i rekomendacje od ambasadorów marki Play wyszukiwanych wśród youtuberów i internetowych influencerów. Być może na tym polega sukces kampanii Play „Gamers Gonna Play”.


Tomasz Kammel, doświadczony mówca i konferansjer pokazał, jak być skutecznym podczas wystąpień publicznych. Sugerował, że kluczem do efektywnej współpracy jest łączenie sił. Tu powołał się na ciekawy przykład z Baltimore z 1904 roku, kiedy to wybuchł ogromny pożar w 30 godzin niszcząc blisko 2500 budynków.

Wydarzenie nie miało by takiej skali zniszczeń, gdyby strażacy mieli ustandaryzowane rozwiązania sprzętu gaśniczego dla wszystkich, pracujących tam jednostek. Zwyczajnie węże pożarowe nie pasowały do wszystkich hydrantów w mieście. Na szczęście wnioski zostały wyciągnięte, a lekcje dokładnie odrobione. Standaryzacja odbyła się w kilka miesięcy po pożarze. Prelekcja dobra, urozmaicała cały program, mimo że o skuteczności w eventach Tomasz mówił niewiele.


Eda Ozden, MEP Destination Business Solutions, przybyła aż z Turcji, aby przybliżyć uczestnikom temat bezpieczeństwa współczesnego świata vs. zarządzanie eventem. Terroryzm z zasady jest dość trudnym tematem zwłaszcza w kraju, którego ten problem jeszcze nie dotknął. Ale czy nie dotknie? Lista europejskich miast, które za sprawą szaleńców pogrążyło się w żałobie po utracie bliskich jest długa i ciągle rośnie.

Pytanie otwarte, które postawiła Eda, brzmiało: Jak wiele zmienia się w kwestiach bezpieczeństwa po takich katastrofach jak ostatnia mające miejsce w Las Vegas?  Ponoć niewiele. Trwa otwarta wojna pomiędzy stronami: rodziny ofiar pozywają hotele w procesach o odszkodowania za niegwarantowanie bezpieczeństwa swoim gościom. Oczywiście sama Turcja, z której Eda pochodzi, nie jest tu dobrym przykładem bezpiecznych eventów. Był czas, że organizowano tam wielokrotnie więcej wydarzeń niż teraz. Dziś, jeśli są, to organizowane po cichu, bez nagłaśniania, bez dużych banerów i z naciskiem na dbałość o jeden drobny element: Klient jest ważny, a my musimy być bezpieczni.


 

Dr hab. Jacek Wasilewski, kulturoznawca i specjalista w dziedzinie komunikacji marek, podjął próbę wyjaśnienia, kiedy event jest skuteczny w komunikacji marki. Słusznie zaznaczył, że ciężar odpowiedzialności tkwi w zawartości merytorycznej przygotowanej pod konferencję. To na tej prezentacji pojawił się organizowany przeze mnie event, na którym w CSG Gdańsk zrobiliśmy pojedynek bokserski live po to, żeby później oznajmić nawiązanie współpracy dwóch konkurencyjnych firm. Miło mi, że jedna z moich realizacji zwróciła uwagę i znalazła się w temacie omawianym na branżowej konferencji trafiając do szerokiego grona specjalistów i osób z branży. Dziękuję Panie Jacku!

 


Kasia Cioch, Polskie Towarzystwo Chirurgii Naczyniowej. Rozpoczęła od krótkiej refleksji: Dla kogo chciałbyś zrobić event? Dla firmy BP czy dla Polskiej Izby Paliw Płynnych? Stowarzyszenia były, są i będą w każdej z branż. Tworzą je ludzie, opierający swój biznes na relacjach, znajomościach i rekomendacjach. Wzajemna sieć powiązań to większa siła napędowa każdej firmy niż jeden z przypadku event, który zrealizujemy. Prezentacja mogła silniej podziałać na wyobraźnię w momencie, gdyby pokazała ile wydarzeń zrealizowało stowarzyszenie, które reprezentuje, jakie klasy eventów, dla jakiej ilości osób i jaki był ich zwrot z inwestycji (ROI). Na zakończenie Pani Kasia otrzymała zasłużoną burzę oklasków.


Krzysztof Celuch, CEO Celuch Consulting, pełnomocnik rektora ds. współpracy z biznesem Akademii Finansów i Biznesu Vistula & Ruud Janssen, Event Canvas, Event Model Generation. Wygłosili prelekcję na temat planowania I organizacji eventów z wykorzystaniem narzędzia Event Canvas.

Z ciekawością obserwuję rozwój tego narzędzia od kilku lat. Dobrze, projekt Event Canvas wchodzi do Polski, do środowiska młodych specjalistów pod egidą Akademii Finansów i Biznesu Vistula. Wdrażanie takich rozwiązań w ramach edukacji ma szansę przynieść wiele korzyści. Może to być np. narzędzie sprzedażowe pomagające event managerom zdiagnozować podstawy danego wydarzenia.

 


Magdalena Galińska, SAR. Podjęła wyzwanie poprowadzenia panelu: Jak podnieść efektywność przetargów? W trakcie wystąpienia pojawił się wątek, w którym Pani Magdalena wspomniała, że koszt przygotowania przetargu to 207,5 tysięcy netto. Po nałożeniu na proces dobrych praktyk wypracowanych z kilkoma stowarzyszeniami kwoty te udało się zredukować do 144 tys. netto. Ciekawy temat na oddzielny, samodzielny artykuł. Niestety mówczyni potwierdziła, że dość częstym, aż w 20%, zachowaniem firm w przetargach jest to, że są ogłaszane tylko dla pozyskania pomysłów, a korporacje coraz częściej realizują eventy na własną rękę.

 


Marcin Przychodny, Prezes Zarządu Wrocławskiego Komitetu Organizacyjnego Światowych Igrzysk Sportowych 2017 Sp. z o.o.. Autor energetycznej prelekcji na temat  tegorocznego mega eventu – The World Games – największego multisportowego wydarzenia w historii Polski.  Prezentacja pełna twardych danych – aż 530 godzin relacji „na żywo” w Polsce zostało transmitowanych przez Polsat. Ogrom przygotowań, prac, wsparcia, obsługi sportowców i gości wydarzenia. Do tego TWG 2017 to niemal 40 fascynujących dyscyplin indywidualnych i drużynowych, rozgrywanych w wodzie, powietrzu i na lądzie. Trybuny pełne, wszystkie bilety wyprzedane. Promocja Wrocławia absolutnie zasłużona. Cieszy też fakt, że to wydarzenie pozostawi po sobie kilka obiektów sportowych: m.in. stadion żużlowy (wartość sentymentalno-historyczna) i pływalnię.


Sebastian Kotow, Psycholog Biznes, CEO, Institute of Behavioral Design. Jego lekki, swobodny styl mówienia korespondował z przyciągającym uwagę ubraniem m.in. spodniami w kratkę. Przekaz na temat budowy siły zaufania przecinał od czasu do czasu lekkim żartem. Z badania 2017 Edelman Barometer Annual Global Survay, na które powoływał się prowadzący, wynika, że w Polsce mamy niskie zaufanie społeczne. Jego kryzys w Polsce jest tak duży, że zamyka listę rankingu na pozycji 34-ej, jedno oczko nad Rosjanami. Zaufanie działa prosto, podobnie jak mechanizm wpłaty czy wypłaty, jedno buduje drugie rujnuje. Zdaje się, że można ten przekaz adresować do branży eventowej, chodź prowadzący nie powiedział tego wprost.


Paulina Jaworska, Brand Experience Customer Manager BMW Group Polska. Przybliżyła kwestie luksusu marki i form uatrakcyjnienia eventów dla ludzi majętnych. Marka BMW niejednokrotnie organizowała wydarzenie BMW Connoisseur Event dla obecnych i potencjalnych klientów z dużą liczbą aktywności: gry w golfa, pokazy mody, sesje zdjęciowe, gotowanie, scenariusze, w zasadzie, podsuwane przez samych uczestników.

W praktyce z aktywności, które cieszyły się dużym wzięciem były drinki i prywatne sesje zdjęciowe. Wniosek – luksus to nie pokaz mody. To styl życia, czas wolny, spokój i wolność wyboru, a co najważniejsze, możliwość spędzania czasu wśród ludzi podobnych, z którymi spędzony czas jest zawsze bardzo cenny.


Łukasz Wójcik, Marketing and PR Director, Mitsubishi Motors. Opowiadał o wydarzeniu marki i rekordowym pokazie wirtualnej rzeczywistości, którą zrealizowała agencja New Event Story. Dziennikarze zostali zaproszeni na wyjątkowy pokaz filmowy w technologii VR, podczas którego wyświetlono fabularyzowany film 360 stopni, pokazujący najnowszą premierę Mitshubishi ASX 2017, bez komputerowego odtwarzania samochodu w wersji 3D.

Event, w branży motoryzacyjnej i eventowej, rozniósł się szerokim. Innowacyjne podejście do organizacji tej konferencji prasowej spodobało się, a rekordowy pokaz w technologii VR z pewnością został w pamięci uczestników. Wniosek: nie trzeba zasypywać klienta wielką ilością atrakcji – wystarczy jedna, ale dobra.


Andrzej Kruczyński, Wiceprezes Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego, były oficer GROM. Jego prelekcja dotyczyła bezpieczeństwa na wydarzeniach tj. event firmowy, podróż biznesowa czy wydarzenia masowe. Prowadzący opowiadał, jak przeprowadzał audyt bezpieczeństwa Stadionu Narodowego, znajdującego się jeszcze na deskach kreślarskich.

Mówił o zabezpieczeniach, bramkach antyterrorystycznych i wyjściach ewakuacyjnych. Pokazał też przykłady eventów dobrze zabezpieczonych (Szczecin –  zlot żaglowców Tall Ships Races na początku sierpnia 2017) oraz złe przykłady – (Bitwa pod Grundwaldem – przed EURO 2012). Zaskakiwała informacja o tym, że w Polsce na eventach stosuje się ochrony przeciwdronowe zabezpieczając przestrzeń wydarzenia z lotu ptaka, a także betonowe przeszkody przeciwko ewentualnym wjazdom w tłum terrorystów.


Luiza Derek, Dyrektor B2B Marketing w Mastercard. Opowiedziała jak event marketing działa w zintegrowanej komunikacji marki, czyli jak Mastercard finalizuje eventy. Z tego wystąpienia uczestnicy mogli wyciągnąć dawkę wiedzy potwierdzonej w praktyce. Marketing nie musi być nachalny, może dostarczać emocji poprzez wspieranie innych wydarzeń i zapraszać na nie swoich kluczowych klientów (Cannes), by wspólnie z nimi doświadczyć czegoś wyjątkowego.

Agnieszka Majkowska, Dyrektor ds. rozwoju i wsparcia sprzedaży, Prudential Polska. Opowiedziała o etyce, która powinna być wdrożona w branży eventowej. Prosta lista działań do zaimplementowania na stałe w eventowym życiu zawodowym.  Na liście pojawiło się kilka zasad, które już dawno powinny nas obowiązywać: „płać w terminie”, „oddzwaniaj jak nie możesz odebrać” „podziękuj za briefa”, „potwierdź swój udział”. Pani Agnieszka robiła dobre wrażenie i cieszy fakt, że przypomniała o regułach, które powinny obowiązywać w naszym eventowym biznesie.


Event Biznes – dobrze że jesteś wśród wydarzeń branżowych. SBE – dzięki za ogrom prac i przygotowanie konferencji. Magdzie Kondas gratulacje za super prowadzenie panelu o trendach. Byle więcej takich eventów!

Pozdrawiam
Eventowa Blogerka

 

JOIN THE DISCUSSION