fbpx

W warunkach nasilonej konkurencji prawdziwym, rozpoznawalnym wyróżnikiem, każdego przedsiębiorstwa, instytucji czy organizacji na rynku staje się marka. Na nic nam ona, jeśli nie zaczyna generować zysków. Niestety bez działań, które pozwolą jej dotrzeć do nabywców oraz zostać przez nich zaakceptowaną, świata nie zdobędziemy. Event marketing w Polsce wzrasta. Jednakże nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że jego siła jest wielka, a efekty widać to jak na dłoni.

Największą siłą event marketingu jest jego dwukierunkowość – firma/organizacja/instytucja wpływa na grupę docelową i odwrotnie. Na czym to polega? Na bezpośrednim kontakcie podczas organizowanego wydarzenia, gdy silnie oddziałujemy na wybrane podmioty/środowiska. Ważne jest również to, że w tym samym czasie poznajemy postawy i opinie grupy docelowej, a następnie możemy te informacje zastosować w praktyce, by sprostać jej oczekiwaniom.

 

Nie muszę chyba nikogo przekonywać, że jednym z wyznaczników silnej marki jest lojalność klientów. Na to zjawisko wpływa satysfakcja klienta. Z kolei obie te dziedziny są ściśle związane z event marketingiem, gdyż lojalność klientów budowana jest m.in. przez satysfakcję z uczestnictwa w określonych imprezach. Nie wspominając o tym, że ustalenia handlowe często mają swój początek na imprezach, rautach i spotkaniach towarzyskich.

Usatysfakcjonowani

Budowanie satysfakcji w celu zwiększenia lojalności jest trudnym działaniem. Na szczęście firmy chętnie finansują przedsięwzięcia, w tym eventy, które mogą wzmocnić satysfakcję i lojalność ich klientów. Przykład? Marka kosmetyczna Mary Kay, która w różnych miejscach w Polsce organizuje spotkania kosmetyczne – Panie mają możliwość wypróbowania kosmetyków Mary Kay, każdej wykonuje się zabieg pielęgnacyjny na dłoniach oraz twarzy. Eksperci opowiadają także, jakie potrzeby ma ich skóra obecnie i jak powinna przebiegać codzienna prawidłowa pielęgnacja.

Morze możliwości

Narzędzie, jakim jest event marketing, daje szerokie możliwości, aby ta forma promocji była nie tylko oryginalna i zaskakująca, ale także dodatkowo pozwoliła przekazać uczestnikowi (poza logo i nazwą marki) treści i wartości niematerialne wypracowane przez firmę. Sprzyjają temu m.in. takie elementy jak:

  •  różnorodne i dowolne oddziaływanie na uczestników/konsumentów,
  • możliwość zaangażowania emocjonalnego wobec marki,
  • interakcja – fizyczne zaangażowanie uczestnika/konsumenta w proces marketingowy (np. dla dzieci zespołowe budowanie z klocków logo),
  • możliwość wykorzystania zachowania uczestnika/konsumenta w grupie,
  • stworzenie bezpośredniego kontaktu z marką we wszystkich jej formach i elementach,
  • możliwość bezpośredniej obserwacji reakcji na markę,
  • możliwość podkreślenia niematerialnych elementów marki (np. poprzez oprawę medialną imprezy).

Trzeźwobus….

Te możliwości wykorzystuje m.in. Kompania Piwowarska, której Trzeźwobus można było spotkać w różnych miejscach Polski. Zawitał on na dziewięć dużych imprez plenerowych sponsorowanych przez marki Kompanii Piwowarskiej, m.in. Przystanek Woodstock, Off Festival, Air Show czy Beerfest. W sumie 20 tys. osób sprawdziło w nim trzeźwość za pomocą alkomatu, a dodatkowo przeprowadzono 4200 animacji z użyciem alkogogli. Podczas każdego wydarzenia działaniom KP na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu towarzyszyły inicjatywy proekologiczne. W strefie eko festiwalowicze oddawali odpady – łącznie zebrano ich aż 72 000 szt. – i brali udział w quizie. Mobilne strefy Kompanii Piwowarskiej odwiedziło ponad 100 tysięcy ludzi, ponadto rozdano 68 000 materiałów przypominających o zachowaniach ekologicznych i odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.

Technologicznie

Dynamicznie rozwijające się nowoczesne technologie oraz powszechny do nich dostęp sprawiły, że klienci coraz częściej są zainteresowani możliwościami wykorzystania event marketingu także w świecie wirtualnym – serwisy eventowe, event-site. Internetowe działania eventowe mają charakter czasowy i są związane z konkretnym wydarzeniem w świecie rzeczywistym, w którym są one zwykle szeroko reklamowane.

Działania te towarzyszą najczęściej przedsięwzięciom realizowanym w branży motoryzacyjnej, rozrywkowej oraz FMCG i mogą dotyczyć m.in.: wprowadzeniu na rynek nowego produktu, zaistnienia własnego wydarzenia związanego z historią marki, firmy, czy też festiwalu filmowego.

Tymczasem zastosowanie szeregu technologii w trakcie trwania spotkań zbiorowych staje się niemal powszechne. Podnoszą one poziom imprezy i uatrakcyjniają ją z punktu widzenia uczestników.

W przypadku imprez o charakterze rozrywkowym, w ich przygotowanie mogą być także zaangażowane media interaktywne: Internet, telefonia komórkowa wykorzystująca MMS-y i SMS-y oraz telewizja. Przykładem może być festiwal piosenki, którego organizatorem jest stacja telewizyjna. Uczestnikami koncertu są nie tylko widzowie siedzący na sali, ale także telewidzowie, których udział jest często interaktywny, gdyż z pomocą technologii stają się oni jurorami festiwalu. Co więcej, napływające wyniki konkursu, na bieżąco są prezentowane w witrynie eventowej wydarzenia.

Obok działań nastawionych na klientów, kontrahentów i środowiska opiniotwórcze, event marketing za cel często stawia sobie wewnętrzne scalanie firmy, a więc motywację pracowników, promocję, informację czy integrację. Ale to już temat na kolejny wpis….

Eventowa Blogerka

Ps. Ten Eco artykuł świetnie się niesie po sieci… dziękuję Wam za „likes”

Ps2. Wizerunek i PR dla agencji eventowej o tutaj do wglądu, polecam!!!

JOIN THE DISCUSSION