Pomimo ostatnio krótkich nocy, zimnych poranków, męczących dni, niewygodnych krzeseł i zbliżającej się wizji noszenia okularów, wrzucam Wam najnowszy wpis o eventowej współpracy z Gwiazdami. Oczywiście to, co znajdziecie niżej jest subiektywną moją oceną na podstawie moich doświadczeń. Będzie mi niezwykle miło – jeśli w komentarzach poniżej wpisu – umieścicie swoje doświadczenia. W kuluarach i na montażach, słyszy się sporo anegdot, jakie Was spotkały, przy współpracy z Gwiazdami. Kocham je ! Poniżej znajdziecie też i kilka z moich.
Nasz klient lubi mieć w ofercie ważne gwiazdy w swoich propozycjach eventowych, bo „smyra” to jego ego, a my lubimy je „smyrać”. Gwiazda w moim rozumieniu: to celebryta, dziennikarz, osoba publiczna, polityk, prelegent-motywator, wreszcie cała armia gwiazd pop-kultury, show-men’ów, po artystów wielkiego formatu areny polskiej i zagranicznej. Nie ma dwóch identycznych gwiazd, ich wynagrodzenia są często bezdyskusyjne, popularność jest – a ta jest właśnie tak wyceniania.
W konferansjerce króluje ciągle modny, ale też niezwykle oddany sprawie Maciej Stuhr. Okrzyknięty królem konferansjerki faktycznie zachwyca nietuzinkowym poczuciem humoru, czy urokiem osobistym. Za Wieczór, min. +33k netto trzeba policzyć. Powyżej tej stawki są już nieliczni : Kurzajewski, Krzysztof Ibisz, Tomasz Kamel czy Cezary Pazura. Z kobiet, najwyżej są cenione te Panie, z największym stażem w telewizji czyli Grażyna Torbicka, Katarzyna Skrzynecka, czy np. pani Katarzyna Dowbor. Kobiety zarabiają mniej odrobinkę i są chętniejsze do negocjacji.
Potem zaczyna się średnia półka 12-17k. W tej lubię rozglądać się często bo to wachlarz – jeszcze nie dramatyczny cenowo, ale już znany. Tu mamy najwięcej wyborów. Mam też osoby z którymi lubię pracować i tu wysuwa mi się na prowadzenie Dorota Wellman. Skromna, pogodna, z dystansem do siebie i do świata. Jej podejście przełamuje każdą poważną galę – nie boi się lekkiej prowokacji, nawet w kierunku prezesów dobrze znanych korporacji. Wyważona i zawsze bdb przygotowana. Podobnie pracuje się z Moniką Richardson, a ta świetnie prowadzi również po angielsku.
Nie sprawiają większych problemów. Jedynymi obowiązkami wokół tych osób – jest podpisana dobrze umowa, często zaliczka, prywatna garderoba i lunch. Oczywiście dokładny scenariusz ze scenopisem z wymienionymi sponsorami konferencji i osobami, które biorą udział w przedstawieniu – must be. Ściąga musi być. Nie spotkałam się z wymaganiami wykraczającymi ponad standard. Świat konferansjerów nie jest zmanierowany. Konferansjerów najtaniej obdzwaniać samodzielnie, jeśli nas odeślą do agentów – to znaczy że to jest ich preferowana ścieżka dostępu. Jest pełno stron świadczących usługi konferansjerskie, i drugie tyle agencji typu impresariat, które ścigają się w różnorodności gwiazd. Biorą 20% min narzutu. C’est la vie.
To już wyższa półka komunikacji. Kwestię Gwiazd – wytłumaczę na przykładzie. Niedawno ofertowałam firmę z branży ubezpieczeniową na ich Konges i towarzyszący bal wieczorny. Blisko 1000 osób na wydarzeniu. Dużo drobnicy, ale też konkret. Skrócę to tylko do etapu Gwiazdy, bowiem podczas Balu ma wystąpić, Gość Specjalny Wieczoru.
W pierwszej kolejności ustaliliśmy, co już było na poprzednich Balach Klienta. W tym przypadku – gwiazdy, które występowały u tego klienta to: Kayah, Maryla Rodowicz, Krzysztof Krawczyk, Ryszard Rynkowski, Justyna Steczkowska, Perfect, Brathanki, Maanam, Bajm z Beatą Kozidrak, Boney M., Gipsy King, Abba, Skaldowie, Natasza Urbańska, Tatiana Okupnik, Budka Suflera i Lady Pank oraz finaliści programów Mam talent i XFactor.
W drugim podejściu zrobiliśmy listę tych, którzy nie byli. Lista ta, nie może być przypadkowa – tylko zależna od wieku uczestników, charakterystyki target grupy. Dla tej branży ubezpieczeń, mamy średnią ok 50 lat, K/M po połowie, ekipa tańcząca. No więc obdzwaniam po agentach: Wodeckiego, Malickiego, Teatr Buffo, Boney M, Roxette (ci biorą 160 tys. euro za godzinę koncertu + k. transportu lotniczego w I klasie i rider techniczny :-)) Jak ich wyszukuję? Strony www, jeśli nie – są strony typu impresariat artystyczny, które bawią się w pośrednictwo i za to sobie liczą konkretną kasę prowizji. Polecam bezpośrednio, często się zdarza, że dana kapela ma swojego managera – który jest pod telefonem i czeka na nasze propozycje i ma pod ręką kalendarz z rezerwacjami koncertowymi. Czasem dzwonię do znajomych po fachu – u nich prawie zawsze można znaleźć kontakt do źródła. Dużo też mam – więc piszcie jeśli coś potrzeba.
Idąc dalej, obdzwaniamy przygotowaną listę i pytamy o : Dostępność terminu, czy zrobią coś dla świata – dla tego klienta, z jakim repertuarem, za ile. Pytamy o minimalny Rider artystów – czyli set sprzętu i wymogi które musi spełniać scena, światła, aby koncert mógł się odbyć. Rider czasem zawiera dodatki typu ulubione steki, ulubiona wizażystka i garderoba z tyłu sceny – więc lepiej sprawdzić co Artyści faktycznie kochają mieć na swoich performance. Rider artystów to zdecydowanie temat na oddzielny artykuł, zaś kilka z nich zamieszczam Wam na koniec.
Tyle na dziś – chętnie posłucham Waszych ponadstandardowych list artystów, piszcie!
Pozdrawiam cieplutko
Aga
Przeczytaj też:
Jaka jest receptura na dobre eventy ? o tym krótko Philip Berners…
Hotel Rado case study – na co zwracają uwagę goście hotelowi w pokojach?
Comments