fbpx

Tak, tak nadszedł koniec wakacji, dzieci poszły do szkoły a skrzynkę opanował nagły wysyp briefów, stąd pora wrzucić drugi bieg w kierunku blogowych nowości. Dziś postanowiłam nieco zgłębić się w temat wirtualnej rzeczywistości i jej zastosowaniach przy organizacji wydarzeń. Okazuje się że tak zwana virtual reality jest coraz bliżej zasięgu, a tym samym mamy więcej możliwości wykorzystania jej podczas premier produktów, otwarciach nowych lokalizacji czy chociażby targów. Dlaczego warto się nad tą technologią zastanowić przed sezonem jesień 2015 ? O tym w kilku słowach poniżej.

VirtualReality

Virtual reality – co to jest?

to ogólnie rzecz ujmując obraz sztucznej rzeczywistości stworzony przy wykorzystaniu technologii informatycznej. Polega to głównie na multimedialnym kreowaniu komputerowej wizji przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń, dających odbiorcy odczucie uczestniczenia w tym stworzonym wirtualnym świecie. Obraz jest w naszej rzeczywistości w założeniu ten sam, ale ma dodatki, które uatrakcyjniają nasz odbiór.

oculus rift

oculus rift

Technologia Oculus Rift

Wirtualna rzeczywistość to wybór pomiędzy rzeczywistością i wolnością, pomiędzy prywatnością, a sekretami nowoczesnego świata. To podróż w głąb fantazji znanych Tolkienowi, twórcom Wiedźmina czy kultowego już Assassina. Dziś autorzy otwierają swoje możliwości i przekazują okulary w których świat jest tak samo wypukły jak na filmie 3D w Multipleksie. Z tą tylko przewagą, że tu można obrócić się wokół własnej osi, spojrzeć w górę lub w dół i zobaczyć perspektywę którą znana jest tylko z gier, z tą tylko różnicą że tu uczestniczysz w niej na żywo. O czym mowa? To Oculus Rift. Ta Technologia może reprezentować zarówno elementy świata realnego czy też zupełnie fikcyjnego wykorzystywane zwykle w grach komputerowe typu science-fiction.

Jak to działa i gdzie to zastosować?

Wyobraźmy sobie, że pewien developer robi otwarcie przestrzeni biurowej lub też sprzedaje mieszkanie w stanie surowym. Zaprasza do zajęcia miejsca w wygodnym fotelu i podaje nam okulary w zwykłym biurze sprzedaży. Zakładamy Oculus Rift z włączoną aplikacją na telefonie Iphone albo Android, w który wpuszczany jest w przednią pokrywę okularów. Od tej chwili mamy możliwość w sposób interaktywny zacząć zwiedzać powierzchnię naszego zaprojektowanego już mieszkania. Przed oczami pojawia się już wykończona przestrzeń z meblami, wykładziną, ludźmi, obrazami. Wystarczy obrócić się w prawo, a widzimy dalszą część naszego salonu i kuchnię. Możemy wirtualnie zbliżać się do pokoi, zaglądać do łazienki, rozejrzeć się po balkonie, podejść do elementów, które chcemy poznać, nijako wchodzić do wnętrza głębiej i go poznawać w każdym szczególe.

Tu klient staje się bohaterem naszej fabuły. W przestrzeni stworzonej w świecie 3D techniką filmową pojawiają się pełne panoramy obiektu, pełne formy prezentacji multimedialnej – w 360 stopniach. Co ciekawe – kreacja graficzna może zostać oparta na gotowych planach aranżacji przestrzeni – które już posiadacie od architektów. A jak tę technologię wykorzystał Marriott? Zobacz:

 

Wirtualna rzeczywistość na konferencji prasowej

Lemon&Orange jakiś czas temu współorganizowało interaktywną konferencję prasową dla Procter & Gamble. Podczas wydarzenia była premiera nowego szampon i marki – Aussie – na polskim rynku. Gospodarzem konferencji był Paulina Sykut i zaproszeni goście byli dziennikarze i blogerzy z całej Polski. Sama konferencja prasowa odbyła się w Warszawie Wschodniej i miała na celu zaskoczyć czymś przyjemnym. W technologii rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality) przeniesiono gości do dziewiczej australijskiej plaży. Przygotowana aplikacja posiadała kilkanaście animacji zwierząt na tle morskich fal i palm kołyszących się na wietrze. A efekt możecie sprawdzić na tym oto filmiku.

Bardzo ciekawy też jest case study ze Złotych Tarasów w Warszawie dla VISA:

Korzyści z Virtual Reality

Czy przedsiębiorstwa są gotowe, czy nie, rzeczywistość wirtualna to obecnie jeden z najgorętszych trendów eventowych w roku 2015. Ponieważ technologia ta jest tak nowa, istnieje wiele pytań odnośnie skuteczności tej nowinki pod kątem naszych potencjalnych klientów. Śladami nowinki Oculus Rift poszły gigantyczne firmy takie jak Samsung, Sony, HTC czy Google, budując swoje własne okulary do odbioru wirtualnej rzeczywistości. Nowo odkryta fascynacja pochłonęła zwłaszcza młodzież, które kochają wciągające gry wideo wyświetlane w okularach. Równocześnie dla dorosłych pojawił się przemysł gier erotycznych opartych na VR.

Zalety wykorzystania wirtualnej rzeczywistości

Zalety wykorzystania wirtualnej rzeczywistości

Innowacyjne firmy, uczelnie i inne przedsiębiorstwa wczesne wprowadzają wirtualną rzeczywistość jako marketing i narzędzia edukacyjnego, aby przyciągnąć potencjalnych klientów. W efekcie na ich stoiskach targowych pojawia się niebywały wzrost zainteresowania i interakcji, a przed strefą pojawiają się długie kolejki ludzi, którzy chcą przeżyć wirtualną rzeczywistość opartą wyłącznie na nowych rozwiązaniach technologicznych. DMC i instytucje odpowiadające za promocje regionów również chętnie wchodzą w tego typu rozwiązania. Oto jak promuje swój region Brytyjska Kolumbia:

Ile to kosztuje i jak to sprzedać?

Sprzedawanie technologii rozszerzonej wirtualnej rzeczywistości jest dość trudne. Bo to w zasadzie sprzedaż marzeń – tego co sobie wykreujemy w programach graficznych. Nie da się iść z gotowym produktem do klienta – gdyż klient dopiero jak podejmie ryzyko – zobaczy rezultat. Koszt też jest nie mały – ceny projektów w VR zaczynają się od 55 000 pln netto.

W świecie wirtualnym doświadczanie jest trójstopniowe, zmienia się obraz na 3D, dźwięk na przestrzenny, zmienia się optyka doświadczania naszego ciała. Pytanie tylko co nas pochłonie za 40 lat skoro dziś istnieje coś takiego? Jak daleko technologia już zaingerowała we współczesnym świecie? Istnieje firma YouVisit, która zajmuje się tworzeniem wirtualnych wycieczek tworząc wirtualne doświadczenia rzeczywistości z różnych branż, przestrzeni eventowych, z nieruchomości, podróży, wydarzeń, edukacji czy industrialnych fabryk. Ich strona jest już teraz w pełni przystosowaa do odbioru przez okulary Oculus Rift http://www.youvisit.com/venues-and-events

Jeżeli chciałbyś się podzielić jakimś linkiem do filmu, zdjęciem lub innym materiałem który byłby dobrym uzupełnieniem tejże techonologii – napisz w komentarzu niżej, lub podeślij mi na maila aga@eventowablogerka.pl.

Życzę Wam udanego wrześniowego sezonu, ja swój pierwszy projekt VR właśnie wysłałam w briefie do klienta. Trzmajcie kciuki! Udanego wtorku, kolejny artykuł – we wtorek, za tydzień w którym będzie reportaż z pierwszego MICE TOUR do Niemiec organizowanego przez MeetingPlanner.pl w ostatnim tygodniu, serdecznie zapraszam.

Pozdrawiam

Aga

PS. Ostatni wpis dotyczył Carnavalu Sztukmistrzów i można zajrzeć do niego tutaj.

Tak - ja tę nowinkę kupuję!

Tak – ja tę nowinkę kupuję!

JOIN THE DISCUSSION

Comments

  • Lune.xyz 1 września 2015 at 11:14

    Przez przypadek trafiłam na Twojego bloga. Bardzo ciekawy tekst, który od środka pokazuje jak można wykorzystać tą innowacyjną technologię w branży. Nie wiem czy o tym pisałaś, ale wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej – augmented reality cieszy się coraz większą popularnością. Chociaż to na VR będzie teraz największy boom! Nasza agencja zajmuje się stricte produkcją gier i aplikacji eventowych z wykorzystaniem virtual reality na Oculus Rift, dlatego tym bardziej ciesze się, że tu trafiłam;)
    Dodaję blog do zakładek;)
    Pozdrawiam serdecznie!

    Reply
    • Agnieszka 1 września 2015 at 13:01

      Dzięki za zaufanie i zachęcam do zaglądania częściej. Kontent tego co robisz – możesz podesłać na @ – być może się kiedyś przyda przy jakimś zapytaniu. Pozdrawiam serdecznie Lune.xyz

      Reply
  • Seweryn 1 września 2015 at 12:05

    Oczywiście technologia nie jest nowa, bo próba jej pierwszego wprowadzenia była kilkanaście (?) lat temu i poniosła fiasko z racji kosztów i efektów. Boom wynika z postępu technologicznego: szybszych procesorów graficznych i pamięci, wysokiej rozdzielczości displaye, przepustowości sieci, etc. No i technologicznej zachłanności na ciagle nowe. Własne okulary VR można mieć z kilka dolców kupując Google Cardboard (szybko się nudzi). Clou jest, jak ze wszystkimi nowinkami, w umiejętnym dobraniu technologi do celów. Poza tym doświadczenia oferowane przez VR czasami są sprzeczne z fizjologią (obraz się przemieszcza a ja stoje) i bardzo łatwo doprowadzić błędnik na skraj pawia. Jak każda technologia (bardzo szybko, szybciej niż nam sie wydaje myślę) spowszednieje a hełm VR będzie taką samą atrakcją jak dmuchaniec albo segway. A twórcy kontentu/animacji którzy teraz mogą kasować za kreację będą zmuszeni zejść ze stawek w wyniku powszechnie dostępnych darmowych/ tanich/ sformatowanych rozwiązań…

    Reply
    • Agnieszka 1 września 2015 at 12:59

      Zgadzam się że cena jest mocno przesadzona.
      Ale to wynik bycia nowinki na tzw. fali. Albo odświeżenie nowinki z przed kilku lat i przedstawienie jej w wersji 360 stopni z okularami.

      Dzięki śliczne Sew!
      Aga

      Reply
  • Hosting 8 listopada 2016 at 05:15

    Forma relaksu w srodowisku rzeczywistosci wirtualnej niekoniecznie musza byc gry. Do tego celu moga sluzyc specjalnie stworzone srodowiska, majace na celu relaksacje w otoczeniu wirtualnej oazy, w ktorej mozna uspokoic umysl przy pomocy obrazow, muzyki, czy nawet zapachow kojacych umysl.

    Reply