fbpx

Rok 2020 niesie za sobą wiele różnych historii. Eventowe podsumowanie roku przed nami. Myślisz rok 2020 i co czujesz? Zamknij na moment oczy, pomyśl o TYM 2020 roku…i nazwij go jednym słowem. Wyobraź sobie, że chmura słów nad Twoją głową wypełnia przestrzeń aż po sufit hasłami, znanymi tylko Tobie….Co widzisz?  Ten kryzys dotknął wiele branż. Wywołał efekt domina w systemie połączonym w jedną wielką sieć. Wszyscy straciliśmy kontrolę nad rzeczywistością. Konieczna była zmiana założeń funkcjonowania naszych biznesów i nowe rozdanie kart w nowej grze. W efekcie dostaliśmy spory bagaż doświadczeń i kompetencji, w które wkraczamy w nowy 2021 rok. Sprawdźmy, co się działo w skali makro i jak to wpływało na życie w mojej firmie.

 

Styczeń 2020 i Luty 2020

W styczniu 2020 otwierałam kalendarz wydarzeń dość optymistycznie – miałam kilka dużych projektów na horyzoncie. W tle z niedowierzaniem śledziliśmy relacje Covid’owe w Azji. Nikt wówczas nie przypuszczał, że fala tego wirusa za kilka tygodni dotrze do nas i całkowicie pozbawi nas nadziei na jakikolwiek biznes.

Marzec 2020

2 marca przybył do Polski pacjent zero z koronawirusem. Lawinowo potoczyły się wówczas zdarzenia. Część z nich była wprowadzona za szybko. Wybuch pandemii, narodowy lock down (13.03.2020) i burza medialna wpływająca wprost na nasze najbliższe źródła informacyjne. Wszyscy stanęliśmy w obliczu sytuacji odwoływania wydarzeń, festiwali, koncertów, wyjazdów prywatnych, służbowych i incentive.

Hasło: „Zmień termin, nie odwołuj” stało się popularną mantrą zaklinającą przyszłość wielu firm na kolejne miesiące. Klienci wycofali się z zamówień, aż do jesieni. Pozostało nam tylko czekać. Rząd „sypnął” tarczą antykryzysową 1.0, która ma ratować przedsiębiorców. Niestety nie była to pomoc wystarczająca dla naszej branży. Do życia zostało powołane #TUgether – organizacja zrzeszająca różne podmioty uczestniczące w sektorze spotkań i MICE (eventy, konferencje, wyjazdy B2B) oraz komunikacji marketingowej.  W ramach tej społeczności powstał Sztab Kryzysowy dla branż: organizatorów turystyki, agentów turystycznych, hoteli, targów, rozrywki (koncerty, festiwale, widowiska), obiektów wielofunkcyjnych, pilotów i przewodników turystycznych, przewozów autokarowych i turystyki szkolnej, po to, by wspólnie z rządzącymi oraz przedsiębiorcami jak najlepiej pokierować sytuacją kryzysową, która dotknęła nas wszystkich.

MARZEC, u mnie:

Próbowałam pójść pod rękę z #TUgether, ale zdawało się, że wówczas było za dużo ludzi chętnych pomagać. Koniec końców – mogłam jedynie pisać do Was przez social media, czy robić publikacje na blogu. Duża ilość czasu wolnego pozwoliła mi przeglądać swoje przepastne złoża publikacji, newsletterów i poszukiwać czegoś co pozwoli mi przetrwać.

Wówczas, bałam się tego co niesie najbliższa przyszłość. Byłam obserwatorem wielu wypowiedzi, webinarów, rodzącej się nowej struktury TUgether, która połączyła siły, aby reprezentować nas w walce o pomoc rządową. Byłam wdzięczna światu za powszechną mobilizację i cieszyłam się, że branża tak pięknie może się zjednoczyć w obliczu zagrożenia i trzymałam za ich sukcesy kciuki. Pozostało czekać i przyglądać się dalszym wydarzeniom.

 

Kwiecień 2020

Ogłoszono listę nominowanych w plebiscycie MP Power Awards 12, w którym wybierane są osobowości branży eventowej 2019 roku. Potem były święta wielkanocne i znów chwila na zastanowienie co dalej. W branży drobnymi kroczkami cały czas coś się działo: zmniejszono minimalną kwotę gwarancji turystycznej do min. 30% obrotu zeszłorocznego – co pozwoliło Touroperatorom opłacać gwarancje.

Sztab kryzysowy TUgether opublikował rekomendacje dla odmrażania gospodarki dla bezpiecznego funkcjonowania obiektów hotelarskich i pochodnych. To pomogło odmrażać część branży i pierwszeństwo trafiło się hotelom. Ulice miast opustoszały.

Kwiecień, u mnie:

Złożyłam stosowne dokumenty na bezzwrotną pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy 5 tys. złotych, skorzystałam z 3-miesięcznego zwolnienia z ZUS, oraz dostałam postojowe. Złożyłam wnioski o pomoc do Urzędu Pracy woj. Mazowieckiego, w której też pojawiły się programy wsparcia dla mikroprzedsiębiorców.

Popołudnia spędzałam na poszukiwaniu informacji w sieci o nowinkach technologicznych które pojawiły się już na innych kontynentach po ogłoszeniu pandemii. W jednym z amerykańskich portali eventowych: BizBash znalazłam artykuł o wirtualnych platformach online, które pomagają w pracy zdalnej, poprawiają współpracę i mają potencjał do rozwoju biznesu w przestrzeni online. Jedną z nich było oprogramowanie Virbela.

Zainstalowałam platformę u siebie na Mac-u i zaczęłam eksplorować możliwości. Byłam tam jednym z wielu awatarów, które niczym w grze The Sims mogą zaglądać do różnych pomieszczeń i brać udział w wydarzeniach jakie odbywają się tam. A to wszystko na jednej animowanej wyspie z różnymi możliwościami służącymi zdalnej integracji, gier i zabaw dla jej użytkowników.

I tak, „wsiąknęłam” w temat poznając zalety tego narzędzia. Poczułam, że to może być dobra recepta na przetrwanie. Konieczność uczenia się wszystkiego o wirtualnych wydarzeniach była wyzwaniem, ale mam to szczęście, że zespołowo nauka szła nam zgrabnie i sprawnie. (Pozdrawiam Cię Mariusz, mega-dziękuję za ten czas!).

Poszliśmy krok dalej. Dwa tygodnie po naszym odkryciu przeprowadziliśmy na Zoomie prezentację dla zarządu jednego z naszych klientów, aby na platformie Virbela zorganizować konferencję już przełożoną z kwietnia na czerwiec 2020. Pomysł został przyjęty megapozytywnie, projekt wdrożenia został zaakceptowany, a ja wraz ze swoim team’em mogliśmy rozpocząć przygotowania agendy konferencji. Cieszyłam się jak dziecko po rozpakowaniu nowej zabawki.

Maj 2020

Spontanicznie 4 maja odblokowano hotele zgodnie z protokołami bezpieczeństwa i w reżimie sanitarnym (tu duża zasługa reprezentacji Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego IGHP). Nikt wówczas nie był na to gotowy. Świat pomału odmrażał też swoje gospodarki – dużo śmielej niż nasz rząd. Byliśmy zawsze dwa kroki z tyłu. Gdy LOT tkwił w zawieszeniu do 31 maja – Qatar Airlines rozdawało bilety dla medyków, a lotniska europejskie już się otwierały.

Czekając na otwarcie granic liczne kraje pokonywały meandry wątków bezpiecznych tras lotniczych w nowym reżimie sanitarnym i rozlicznych opcji kwarantanny dla pasażerów z różnych stron świata. Już wtedy wiedzieliśmy, że dalekie podróże szybko nie wrócą i zostają nam w te wakacje tylko polskie krajobrazy. MeetingPlanner.pl & MP Power Awards zrobił rozstrzygnięcie swojego plebiscytu na Zoomie i zawiał pozytywnym wiatrem nagrodzonych dodając im odrobinę ciepła i radości.

Maj u mnie:

Obdzwoniłam listę swoich klientów. Wszyscy schowali głowy w piasek. – „Nie, Pani Agnieszko, może jesienią, na pewno nie teraz” – tłumaczyli. Telefon milczał. Zapytania zniknęły. Jedynie pojedyncze zapytania sondowały sytuację na jesień. Zaliczki wyparowały i część trzeba było oddać. Drążyłam dalej projekt testowania rozwiązania wirtualnej platformy Virbela. Wdrażałam na żywym organizmie Wirtualną Konferencję KIKE, na którą w pierwszym dniu rejestracji zapisało się 1.200 osób (SZOK). Wyzwania rosły – bo należało przewidzieć odpowiednią ilość kadry, która obsłuży tak skomplikowany projekt w środowisku online. Codzienność eventowa wróciła – tylko forma podania była zgoła odmienna.

Czerwiec 2020

LOT uruchomił sieć połączeń krajowych. Na „open” zagraniczny trzeba było poczekać do 19 czerwca. Powoli zaczęła „ruszać” turystyka lokalna i regionalna. Wiedzieliśmy, że na dalekie podróże będziemy musieli jeszcze poczekać chodź wszystkie kraje europejskie już uruchomiły program odmrażania gospodarek w tych branżach.

Pięknie sprzedały się miejsca wakacyjne w kurortach i zapełniły ochoczo turystami. Polskie hotele w miastach wiały pustkami. Podróże biznesowe praktycznie nie istniały lub były sporadyczne. Taki stan utrzymywał się przez cały okres wakacyjny. Wraz z początkiem czerwca rząd opublikował wytyczne dot. reżimu sanitarnego i bezpieczeństwa dla sektora wydarzeń, spotkań biznesowych, konferencji i targów. Pomachali też bonem turystycznym i uruchomili proces dystrybucji – który z pewnością nie uzdrowił branży turystycznej na 2020 rok. Był pseudo lekarstwem o rozcieńczonym działaniu długoterminowym sięgającym jedną dziesiątą segmentu polskiej turystyki. Termin ważności jeszcze aktualny.

Czerwiec u mnie:

3 miesiące testowania Virbeli wreszcie dobiegło końca, a godzina zero wybiła wraz z otwarciem Wirtualnej Konferencji KIKE w dniu 23 czerwca. Nauczyliśmy się dużo. Obsługa scen, ekranów, szkolenia prelegentów i wreszcie uczestników, były już dla nas bułką z masłem. Za sterami komputerów siedziało prawie 30 osób. Obsługa wydarzenia była zlokalizowana z trzech strefach: wystawienniczej (Targi), konferencyjnej (dwie sale audytorium), oraz networkingowej (pokoje spotkań).

Konferencja przebiegła zaskakująco dobrze, a jej uczestnicy w ankietach ewaluacyjnych docenili wartość innowacyjnego narzędzia Virbela i potwierdzili, że ta konferencja była unikalnym jak dotąd doświadczeniem obecności na konferencji – której żadne inne narzędzie online dotychczas nie dostarczało. Zgarnęliśmy kapitał doświadczeń i to nas przekonało do wskoczenia głębiej we współpracę z amerykańską Virbelą.

W konsekwencji podpisaliśmy umowę i zakupiliśmy własną prywatną wyspę (Avatarland) na potrzeby produkowania wydarzeń dla naszych polskich klientów i dla współpracujących agencji eventowych. Jednocześnie z początkiem sierpnia opracowaliśmy program współpracy dla agencji eventowych, opierający się na preferencyjnych cennikach ryczałtowych, obowiązujących po podpisaniu z nami umowy dystrybucyjnej.

Lipiec – sierpień 2020

Loty w większości państw zostały uruchomione. Europejskie paszporty pozwalały podróżować bez większych restrykcji do większości państw UE i to ze zniesioną kwarantanną. Sytuacja w naszej branży nie rokowała na jakąkolwiek poprawę, chodź były to czasy rozluźnienia. Ludzie zdjęli maseczki i wystawili buzie do słońca. 12 lipca byliśmy głosować na prezydenta.

Tymczasem nadal korporacje nie wróciły do wydarzeń i wyjazdów biznesowych, nadal turystyka przyjazdowa nie działała, turystyka biznesowa zagraniczna była wstrzymana, nie można było organizować koncertów i festiwali, zaś hotele w miastach działały na poziomie 10% obłożenia i wszystkie branże potrzebowały wsparcia od rządu.

Co gorsze, nadal nie było projektu ustawy dla branży turystycznej. Od marca 2020 firmy z branży spotkań notują średni spadek sprzedaży na poziomie 80-95% a brak rozwiązań rządowych na wsparcie – potęguje wizje zagrożenia dla sektora wydarzeń. Obiekty targowe, choć miały zapełnione kalendarze realizacji – nie wiedziały, czy uda się je zrealizować.

Sama targowa gałąź gospodarki mająca wartość 3 miliardów złotych również została bez wsparcia o czym komunikowała szeroko Polska Izba Przemysłu Targowego. Pod koniec sierpnia Międzynarodowe Targi Poznańskie zorganizowały wydarzenie „Targi Dają Więcej dla Poznania” zwracając uwagę na to kluczowe pominięcie. Tarcza i jej świadczenia traciły na aktualności.

Owsiak zrobił „Wielką domówkę” – i super mu to wyszło, jak na edycję online. Tymczasem grupa TUgether utworzyła nową inicjatywę pod nazwą: Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Mazowsze i inne regiony uruchamiają środki pomocy z UE dla przedsiębiorstw.

Lipiec – sierpień 2020 – u mnie.

Wdrożenie nowego produktu – wirtualnej wyspy Avatarland na rynek Polski szło pełną parą. Dziesiątki oprowadzonych wycieczek po wirtualnej wyspie, sporo rozmów z potencjalnymi chętnymi na organizację wydarzeń i praca na słuchawce dzień w dzień w walce o projekty na jesień. Tak oto z event managera zostałam przedstawicielem handlowym.

Postawienie strony www, podpięcie SEO, kampanie adwords, dużo pracy w tle, aby zautomatyzować proces wdrożeń i sprawić, aby każdy zapamiętał same pozytywy po odwiedzeniu platformy Virbela były mega wyzwaniem. W lipcu podpisaliśmy pierwszą umowę na event wrześniowy – kolejne wydawały się kwestią czasu. Sprzedaliśmy też samochód, aby móc zapłacić zaliczkę na nasze nowe eventowe narzędzie amerykanom. Z godnością przyjęłam zwolnienie z ZUS i pierwszy raz w życiu złożyłam wniosek o dotację z UE na dofinansowanie bieżącej działalności.

Wrzesień 2020

11 osób z Polski  pojawiło się na liście 100 najbardziej wpływowych osób w branży eventowej w Europie – Eventex. Świat od połowy czerwca aż do września tlił się jeszcze delikatnie eventami na żywo. Zorganizowano z sukcesem Forum Ekonomiczne w Krynicy Górskiej. Odważni, zdążyli przygotować Festiwal Marketingu czy „Meetings Week Poland 2020” dla branży eventowej – nadawaną hybrydowo z pięciu miast polski we współpracy z wirtualną platformą Avatarland, którą uruchomiliśmy 3 września.

Wówczas dominowała niepewność i wciąż wzrastające tempo nerwowości w obliczu pytania: „jak będzie wyglądać jesień 2020?”. Świat reaktywował niemal wszystkie połączenia zagraniczne, a sytuacja wydawało się, że nabiera rozpędu w kierunku przełknięcia COVIDA z wiosny i lata. Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacji Senatu podjęła uchwałę o przyjęciu ustawy o mikro-tarczy dla turystyki, branży wydarzeń, spotkań, targów i rozrywki.

W niej otrzymaliśmy szansę na nowe postojowe i nowe zwolnienia z ZUS. SITE zorganizował pierwsze Egzaminy CITP w tym roku które odbyły się w 26 lokalizacjach na całym świecie, w tym 6 w Europie i po raz pierwszy w Polsce! Ruszył nowy program certyfikacji „Bezpieczny obiekt MICE” uruchomiony przez Polską Organizację Turystyczną. A światowy Dzień Turystyki owiany był smutkiem, bo biznes turystyczny stanął praktycznie w miejscu. Ten sam biznes, który w normalnych czasach generuje 10,3 % światowego PKB i zapewnia 330 mln miejsc pracy! Wrzesień 2020 też będzie mi się kojarzyć z czerwonym światełkiem alertu Techniki która rozbłysła na naszym niebie.

 

Wrzesień 2020, u nas pracowity a mapa drogowa wydarzeń wyraźnie się zarysowała:

  • 3 września – odbiór wyspy Avatarland z polskim menu nawigacyjnym
  • 10-11.09.2020 – Security Case Study 2020, Fundacja Bezpieczna Cyberprzestrzeń – Konferencja dla branży IT i bezpieczeństwa, 300 uczestników (targi, konferencja, grywalizacja: Cyfrowa Twierdza) została w nowej hybrydowej formule. To ciekawe doświadczenie zarówno dla organizatorów, jak i dla uczestników. Wiele osób zdecydowało się wziąć udział w formie online w Avatarlandzie. Ta forma dała zupełnie nowe możliwości, np. wirtualne zwiedzanie przestrzeni eventowej, śledzenie wydarzenia z wybranego przez siebie miejsca w audytorium, a także stworzenie swojego avatara, który porusza się i komunikuje z innymi osobami.
  • 16-17.09.2020 Meetings Week Poland 2020 Uczestnicy spotkali się w pięciu miastach Polski (Warszawa, Kraków, Poznań, Katowice oraz Lubin) i w przestrzeni online Avatarland. W programie wydarzenia znalazły się różne aspekty działalności w przemyśle spotkań i wydarzeń, choć jako główny temat lub kontekst poruszanych zagadnień jawi się nowa rzeczywistość, z którą obecnie mierzy się cała branża. Film z platformy Avatarland: tu https://www.youtube.com/watch?v=7mYoQooAP_k
  • 09.2020 – XXX Konferencja Doradców Szkolnych i Zawodowych RP pt: „Spojrzenie w przyszłość” dla 200 https://www.facebook.com/watch/?v=363282864711125
  • 09. Targi i Konferencja Kariera w IT, agencja GigaCon, dla 250 os.
  • dodatkowo uruchomiliśmy program wsparcia dla agencji eventowych, umożliwiając zawieranie umów na stałą współpracę przy zrabatowanych cenach ryczałtowych. Pomiędzy wrześniem a grudniem podpisaliśmy ponad 12 umów z agencjami.
  • Dalej robiliśmy 4-6 wycieczek dziennie oprowadzając nowy użytkowników po wirtualnej wyspie i zaznajamiając ich z możliwościami.

Październik 2020

COVID-19 powrócił a widmo drugiej fali pandemii nadeszło. Planeta IMEX zaserwowała porcją inspiracji na swojej platformie wiedzy i networkingu. World Travel Market odbył się online, podobnie jak Targi IT&CM Asia i CTW Asia-Pacific. Tymczasem w Polsce, 16 października pojawiło się nowe rozporządzenie o ograniczeniach w związku z Covid-19, wprowadzające ponownie ostre ograniczenia dla branży eventów, konferencji, targów i innych spotkań promocyjnych.

W myśl nowych przepisów, w strefie żółtej wolno organizować takie spotkanie tylko za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, w czerwonej wcale. Poczułam déjà vu. Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń ruszyła do ataku celem pilnego opracowania rozwiązań sektorowych dla branż tak, aby miały możliwość otrzymania wsparcia na pomoc sektorową potrzebną nam wszystkim. Październik 2020 przejdzie też do historii pod kątem największego spontanicznego eventu jakim był Strajk Kobiet przeciwko nowemu prawu aborcyjnemu. Wówczas cała Polska demonstrowała swoje niezadowolenie i rozczarowanie do władzy rządzącej

Komisja Europejska przyjęła nowe środki w ramach walki z drugą falą COVID-19. Wprowadzono zalecenia dot. „Ułatwienia bezpiecznego podróżowania”. Branża zaczęła badać rynek i wielkość strat, agregując dane do argumentacji w rozmowach z rządem. Sektor wydarzeń zatrudniający do niedawna w Polsce ponad 300 tys osób i odpowiadający za około 1,5 % krajowego PKB odnotował spadek przychodu rzędu 77%. A nasze domowe życie wyglądało gdzieś tak:

Październik 2020 u mnie:

Dwie kolejne wirtualne konferencje, tym razem dla środowiska edukacyjnego:

  • 19-20.10.2020 – Konferencja „Nadzór pedagogiczny w obszarze szkolnictwa branżowego, kształcenia ustawicznego i doradztwa zawodowego w teorii i praktyce”, dla Ośrodka Edukacji Narodowej dla 200 uczestników,
  • 10.2020 – Konferencja pt: „Zintegrowany System Kwalifikacji – między teorią a praktyką” również dla Ośrodka Edukacji Narodowej dla 200 uczestników.

I znowu nowe doświadczenia. Tym razem w wirtualnym świecie gościliśmy prelegentów i uczestników z kuratoriów oświaty, Ministerstwa Edukacji Narodowej i szeroko rozumianego szkolnictwa wszelkich szczebli. To już nie byli komputerowi spece i wyjadacze jak w przypadku dwóch poprzednich konferencji dla branży informatycznej.

Musieliśmy zmodyfikować skrypty szkoleniowe, a niektórym uczestnikom wytłumaczyć co to są klawisze funkcyjne i gdzie je znaleźć na klawiaturze. Efekt końcowy: pełen sukces. Wszystkie prelekcje odbyły się bez zakłóceń, a uczestnicy doskonale poruszali się po platformie,  doceniając przewagę wirtualnego świata nad, ogranymi już do granic możliwości, płaskimi rozwiązaniami typu Zoom czy Teams.

Listopad 2020

06.11.2020 w Warszawie, w Krakowie i jeszcze online, w jedną społeczność zgromadzili się przedstawiciele zamkniętych sektorów gospodarki demonstrując swoje głębokie zaniepokojenie brakiem wsparcia ze strony rządu. Byli to przedstawiciele branż: eventowej, hotelarskiej, cateringowej, sceno-technicznej, turystycznej, przewoźniczej i innych pokrewnych MICE – wszyscy w nadziei, że wspólne działanie przyniesie jakiś efekt.

We wszystkich miastach zbierano podpisy pod petycją do rządu o wsparcie dla poszkodowanych branż, która to po spotkaniu została przekazana przedstawicielom władzy. W konsekwencji, w drugiej połowie miesiąca, odbyło się posiedzenie Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców / z Wicepremierem i Ministrem Rozwoju, Pracy i Technologii Jarosławem Gowinem oraz Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii Anną Kornecką. Petycja z szesnastoma konkretnymi postulatami została tam przedstawiona i przekazana. Z pewnością miała ona niemały wpływ na ostateczny kształt tzw. tarczy 6.0 skierowanych do posiadaczy bardzo konkretnych PKD.

Listopad 2020 u mnie:

Dwie kolejne, w pełni wirtualne konferencje:

  • 6-7.11.2020 – „Rozwój współpracy z pracodawcami w zakresie podnoszenia adekwatności, jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego”, Ilość uczestników: 200 i znów dla klienta szczerze już przekonanego do naszej platformy: Ośrodka Edukacji Narodowej,
  • 11 – 04.12.2020 – Wirtualny Kongres Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych – dla ponad 500 osób. To najdłużej trwające (jak do tej pory) wydarzenie w Avatarlandzie, podczas którego 3 duże organizacje zrzeszające branżę telekomunikacyjną (iNET, Mediakom, KIKE) przygotowało agendę obejmującą aż w pięć kolejnych dni. Prelekcje prowadziło ponad 70 prelegentów, z czego część już po raz drugi (po pionierskiej konferencji KIKE w czerwcu).

Grudzień 2020

Ankieta przeprowadzona na grupie agencji eventowych zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR oraz podmiotów niezrzeszonych donosi o spadku przychodów na rok 2020 na poziomie 78% w porównaniu z uprzednim rokiem, o 53% spadło zatrudnienie. Nowe restrykcje, nowe obostrzenia i nowa-stara rzeczywistość.

Tuż po świętach zamknięto hotele, restauracje, galerie handlowe. Kwarantannę narodową z zakazem przemieszczania się w Sylwestra ustalono do 17 stycznia. Zamknięto ośrodki i stoki narciarskie, ferie złączono w jeden termin dwóch tygodni stycznia i nakazano przeczekać ten czas w domu. Wicepremier Jarosław Gowin zapowiedział wsparcie rządowe dla poszkodowanych branż.

Niewielu przedsiębiorców wierzy wsparcie rządu i podziela ten hura-optymizm. Maleje zaufanie do kolejnych obietnic pomocy. Święta Polacy spędzali w gronie bliskich, limitując ilość uczestników przy stole wigilijnym. Wszyscy boimy się, jak będzie wyglądać nasza przyszłość w nowym 2021 roku. Izolacja, maseczki, brak kontaktów z bliskimi, przeróżne ograniczenia, które na dłuższą metę są bardzo uciążliwe. Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń powołała nową grupę koordynacyjną i nowego sekretarza Rady. Uchwalono kolejną Tarczę Antykryzysową 6.0.

Grudzień 2020 u mnie:

Prawdziwy maraton wirtualnych wydarzeń i to już nie tylko konferencje:

  • 12.2020 – II Zjazd Kardiochirurgii Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego zorganizowała Agencja Why Not Travel. Ta konferencja zapadnie nam na dłużej w pamięci. Blisko 200 lekarzy wypełniło audytorium na 11 godzin przemierzając zawiłe wątki wiedzy ich kardiochirurgicznej profesji. W materiałach widzieliśmy operacje na żywo, case study rozmaitych schorzeń i sposoby leczenia wielu skomplikowanych przypadków na otwartym sercu i nie tylko. Wydarzeniu towarzyszyły targi i blisko 30- tu wystawców. Wydarzenie uznano jako wyjątkowo dobry projekt – pierwszy w Avatarlandzie w kategorii konferencji naukowych. Za zaufanie ekipie Why Not Travel – serdecznie dziękujemy!
  • 07-08.12.2020 – Organizator: Verashape przygotował Park technologiczny & Wirtualne Targi EXPO dla 200 osób
  • 12.2020 Sales Coordination Meeting dla jednego z liderów branży informatycznej w Polsce z konferencją i integracją w Escape Room’ach przygotowanych dla 70 osób z kilkunastu krajów i różnych kontynentów.
  • 12.2020 Integracyjny projekt połączony ze spotkaniem dla klienta Agencji Cyrek Events & Agencji Awena. Tu należą się gratulacje dla obu zespołów wymienionych agencji za przygotowanie świetnego programu integracyjnego, którego mogliśmy być świadkami.
  • 12.2020 kolejny teambuildingowy projekt połączony ze spotkaniem świątecznym dla kolejnego klienta Cyrek Events & Agencji Awena. Ogromne dzięki za zaufanie!

Podsumowanie

Nadchodzi koniec „listy przebojów Covid-19” feralnego 2020 roku. Zapewne nowy 2021 zaserwuje nam ciąg dalszy, ale napawa optymizmem i istniejącą już szczepionką. Podobno nadciąga kryzys, widmo bankructw, nowe szczepy Covida, kolejne zwolnienia i konsekwencje złych decyzji rządzących. Możemy w to wierzyć lub nie. Nic nie wiemy na pewno. Suma summarum: będzie tak – jak ma być. Szczepienia wydają się być jedynym rozsądnym kierunkiem na powrót do normalności.

Jedno jest pewne. W nowy 2021 rok wejdziemy silniejsi doświadczeniami i z nowymi pomysłami. Zaprawieni po manewrach, które towarzyszyły nam od marca 2020, będziemy bardziej uważni i gotowi do dalszych zmian w kierunku dostosowania się do naszej nowej rzeczywistości. Choć „wsiąkłam” głęboko w wydarzenia wirtualne pragnę móc powrócić do normalnego trybu organizacji wydarzeń. Mój wewnętrzy „szwędacz” walczy z faktem, że nie mogę podróżować z rodziną – co należało do naszych weekendowych rytuałów.

Życzę Wam zatem szybkiego powrotu do normalności, do życia sprzed marca 2020. Życzę Wam i Waszym bliskim zdrowia. Tego, by nasi rodzice nie spędzali czasu w samotności czy w równie samotnym szpitalu. Radości z rzeczy codziennych, dostępnych niegdyś na wyciagnięcie ręki: kina,  teatru, basenu, ulubionej knajpy, weekendu nad morzem czy w górskich zakątkach. Jak bardzo nam tego teraz brakuje, prawda?

Na koniec, pragnę podziękować wszystkim tym, którzy dzielą moją podróż w kierunku digitalizacji. Bez Was, nie byłoby mnie/nas tu, gdzie jesteśmy. W tym roku stworzyliśmy 20 osobowy zespół ludzi pomagających we wdrożeniach uczestników wirtualnych konferencji, prelegentów i organizatorów.

Wszystkich przyjaciół i kolegów z branży, którzy borykają się z ryzykiem utraty pracy i niepewnością – zapraszam do współpracy. Też możecie robić to co ja. Wirtualnie, ale przynajmniej już nie w Zoom’ie czy Teams’ach. Poruszanie się awatarem po bardzo rozbudowanym centrum konferencyjnym jest dużo bliższe temu, co zawsze robiliśmy organizując wydarzenia w realu. Podobnie zapraszam wszystkie agencje eventowe/ biura podróży/ agencje marketingowe, PR do współpracy przy realizacji wydarzeń na wirtualnej platformie Avatarland. Ściągnęliśmy ją do Polski po to, abyśmy wszyscy, wspólnie z naszymi klientami przetrwali ten trudny czas, nie zaprzestając organizowania eventów i.. to działa!

Dziękuję za tych którzy gdzieś w zaciszu swojego domowego ogniska trzymali za mnie kciuki i czytali moje przemyślenia na łamach Eventowej Blogerki.

Wszystkiego co najlepsze Kochani na nadchodzący 2021 rok, dziękuję!
Aga

JOIN THE DISCUSSION